Chat with us, powered by LiveChat

Online magazine? Wat is het verschil met mijn website of blog?

Steeds meer merken hebben een online magazine ontdekt. Vaak zie je dat de eerste stap bestaat uit het omzetten van een offline magazine of brochure naar een online PDF. Hierdoor maak je echter geen gebruik van de kracht van de mogelijkheden die een online publicatie kan bieden. Denk hierbij aan het toevoegen van rich content, het doormeten van resultaten en de interactie met de lezer.

Content strategie en kalender
Het onderhouden van één platform is niet meer genoeg. Content en context worden steeds belangrijker. Ieder platform heeft zijn eigen rol. Een goede content strategie en kalender is essentieel om een consistente boodschap in allerlei vormen (tekst, beeld, video, geluid) uit te dragen.

Meerdere platformen
Doordat een merk steeds meer platformen gaat gebruiken ontstaat er verwarring over de functie van de diverse platformen. Wanneer zet ik wat in en met welk doel.

Functie van een website
Een website is vaak ingericht voor directe verkoop, het genereren van leads of informeren van de bezoeker. Op de website vertel je wat je doet en soms ook nog hoe je het doet. Als gebruiker bezoek je een website doelgericht. Je bent op zoek naar een product, een dienst of wellicht een baan. Via zoekmachines kom je vaak dieper in de website en bekijk je een selectief deel van het gehele platform.

Functie van een blog
Een blog etaleert de kennis en visie van experts op een specifiek vlak. Het delen van nieuwe ontwikkelingen (did you know), stappenplannen (how to) of een persoonlijke visie of ervaring wordt meestal gedaan in een blog. Hier zit een duidelijk doel in om kennis en vaardigheden van de lezer te verrijken.

Functie van een online magazine
Een online magazine is erg geschikt om te inspireren en loyaliteit en autoriteit op te bouwen. Het doel is de houding ten opzichte van een merk te beïnvloeden. Een magazine plaatst producten en diensten binnen een grotere context. Niet alleen producten en diensten komen aan bod, maar ook de dieper gelegen bestaansreden van een organisatie en de gevoelens en emoties die het daarbij op wil roepen. Een magazine is lineair en vertelt daardoor een verhaal van begin tot eind. Het is vaak thematisch en periodiek ingericht en de content kan gepersonaliseerd worden.

Laat een reactie achter