Chat with us, powered by LiveChat

Online magazine als extra kanaal in de marketingmix

Steeds meer merken beseffen dat je niet alleen zichtbaar en vindbaar moet zijn, maar dat zij hun klanten een beleving aan moet bieden. Dit gaat verder dan vertellen wat je doet en hoe je het doet. Jouw klant moet een goed gevoel bij je hebben, zich met jouw merk kunnen identificeren, begrijpen waar je vandaan komt en waar je naartoe wilt. Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je dit doet. Simon Sinek beschrijft dit in zijn Golden Circle model.

Extra-kanaal-in-de-marketingmix-2

 

Creëren van een beleving voor meer impact
Sterke content is een voorwaarde om een boodschap goed over te kunnen laten komen, de vorm bepaalt de impact. Waar op papier de dikte van het papier of de structuur een beleving kan creëren is de kracht van online middelen de mate van interactiviteit met de content. Het toevoegen van rich content als video en geluid prikkelt meerdere zintuigen, waardoor de content emotie oproept en meer impact heeft.

Content in de context in een online magazine
Online publicaties als online magazines hebben als doel om te inspireren en om engagement en autoriteit op te bouwen. Bedrijven plaatsen op deze manier producten en diensten binnen een grotere context waardoor je als gebruiker inspiratie op kan doen, maar het levert ook een hogere mate van betrokkenheid op. Fashion merken en woonretailers als VT Wonen en IKEA plaatsen hun producten en diensten binnen een grotere context om te inspireren, te identificeren met een bepaalde stijl, maar ook meer cross selling genereren.

Diversiteit aan platformen en communicatie vormen
Naast de corporate website ontstaan er steeds meer platformen waar vanaf gecommuniceerd wordt. Denk aan online magazines, maar ook blogs, sales presentaties en online publicaties als brochures, jaarverslagen, infographics en lookbooks. Deze communicatie vormen zijn zeer geschikt om de gebruiker beter te leren kennen, te inspireren, loyaliteit op te bouwen en een autoriteit op te bouwen door goed vindbaar te zijn.

Persoonlijke uitgave op basis van data
Het voordeel van online uitgaven is dat content gepersonaliseerd en op interesse gebied samengesteld kan worden. Sportmerken als Nike, Adidas en Hummel kunnen alleen al op basis van geslacht en sport een relevanter magazine presenteren. De dealers van Philips Light kunnen zelf hun catalogus samenstellen met het assortiment dat zij verkopen.

Inzichten in doelgroepen
Naast dat de betrokkenheid bij de content veel hoger is de content ook op meer punten door te meten. Niet zo lang geleden werd content alleen nog beoordeeld op views, clicks en shares. Nu richten merken zich steeds meer op het feit dat hun content gelezen wordt, gezien wordt of op een andere manier mee geïnteracteerd wordt. Uiteindelijk is dit ook het verschil tussen online en offline content. Het online zetten van een papieren magazine als een online PDF is geen optie meer.

Vindbaarheid van content
Content komt steeds meer online. Er wordt zoveel content gemaakt dat het steeds moeilijker wordt om nog op te vallen. Unieke, waardevolle en goed ontworpen content is een voorwaarde om goed vindbaar te zijn in Google. Interactieve content, waar het publiek mee aan de slag gaat levert een belangrijke bijdrage voor zijn SEO waarde.

Beginnen met vertellen
Vaak is er binnen bedrijven genoeg kennis en know-how over het wat, hoe en waarom. Wat bedrijven doen en hoe ze het doen vertellen ze vaak op hun website. Waarom ze het doen vergeten ze vaak te vertellen. Kijk eerst eens naar de huidige communicatiemiddelen als magazines, sales presentaties en brochures en bedenk hoe deze uitingen online een rol kunnen gaan spelen in het contact en de interactie met klanten en prospects.

Laat een reactie achter