Chat with us, powered by LiveChat

Online activatie update – Oktober 2015

Het is tijd voor jouw maandelijkse dosis online activatie updates. Wat gebeurde er in oktober 2015? Wij hebben alles voor jou op een rijtje gezet!

Google presenteert: Accelerated Mobile Page (AMP), voor snellere mobiele webpagina’s
Zoals bekend is heeft Google sitespeed hoog in het vaandel. Anno 2015 zijn webpagina’s op desktops over het algemeen wel snel, echter valt de snelheid op mobiele apparaten vaak nog tegen. Dit komt de gebruikerservaring op deze apparaten uiteraard niet ten goede. Om deze reden heeft Google, samen met een groep internetbedrijven, “amp html” gepresenteerd. Dit is een nieuwe standaard om snellere mobiele webpagina’s te kunnen maken. Google geeft aan dat de amp html pagina’s wel 15 tot 85 procent sneller zijn dan normale html pagina’s. Lees hier meer over AMP.

Google: Meer mobiele zoekopdrachten dan desktop zoekopdrachten
Inmiddels is het aantal mobiele zoekopdrachten via Google groter dan het aantal desktop zoekopdrachten aldus Amit Singhal, Senior Vice President Search van Google. Google verwerkt ruim 100 miljard zoekopdrachten per maand, waarvan een groot gedeelte via mobiele apparaten gaat. Hierdoor ontstaat er een nieuwe uitdaging voor Google, aangezien gebruikers ook binnen apps van retailers zoals Amazon kunnen zoeken. Bij deze zoekopdrachten kan Google geen advertenties tonen.

Google: 100% zichtbaarheid in het Google Display Netwerk
Na Facebook gaat ook Google haar adverteerders garanderen dat er straks 100% zichtbaarheid in het Google Display Netwerk (GDN) plaats zal vinden. Advertenties die niet aan het criterium voldoen, zullen ook niet in rekening gebracht worden. Het is echter maar de vraag of de exacte inhoud van dit criterium ooit openbaar gemaakt wordt. De reden hiervoor is dat adverteerders het zat zijn om te betalen voor advertenties die niemand te zien krijgt. Google vermoed zelf dat ruim 56% van de huidige display advertenties nooit worden gezien.

Google Customer Match. Target gericht je bestaande relaties
Op Facebook en op Twitter kan het al, maar ook binnen de netwerken van Google is het binnenkort mogelijk om specifieke campagnes in te stellen die gericht zijn op je bestaande relaties. Dit zal gaan door middel van het inladen van een e-mailadressen bestand. Door deze update zijn klanten binnenkort apart te targetten binnen Google Search, Youtube en Gmail. Ook het vinden van nieuwe klanten wordt eenvoudiger aangezien er op basis van het huidige klantenbestand gezocht kan worden naar vergelijkbare doelgroepen. Lees hier meer over Google Customer Match.

Remarketinglijsten nu ook beschikbaar voor Google Shopping
Het was al een geruime tijd mogelijk om remarketinglijsten toe te voegen aan je tekstadvertenties of advertenties die je hebt draaien in het Display Netwerk. Google heeft nu zijn dienst uitgebreid en maakt het mogelijk om ook remarketinglijsten aan te maken voor Google Shopping. Dit onderdeel van Google is te vergelijken met een website als beslist.nl en andere vergelijkingssites en wordt vaak geactiveerd wanneer men naar een specifiek product zoekt.

Door de toevoeging van remarketing op dit platform is het vanaf nu mogelijk om een hoger bod (CPC) mee te geven aan bezoekers die je website al eens hebben bezocht ten opzichte van nieuwe bezoekers. Hierdoor zullen geinteresseerde bezoekers die een bestelling niet hebben voltooid, ook via Google Shopping opnieuw een trigger te zien krijgen om alsnog over te gaan tot een aankoop.

Blijf up-to-date en lees ook volgende maand weer de online activatie update!

Laat een reactie achter