Chat with us, powered by LiveChat

Online activatie? Help! Hoe begin ik?

Voordat je zomaar in het diepe springt moet je voor jezelf bepalen wat je online eigenlijk wilt bereiken. Wat is je online doelstelling? Welke platformen wil (en kun) je gaan laden? Welke boodschap wil je (per platform) overbrengen? Zit je doelgroep eigenlijk wel op deze boodschap te wachten? Hoe laat je deze online doelstelling aansluiten op je offline strategie? En hoe zorg je ervoor dat je boodschap relevant blijft?

Leuk al deze vragen, maar uiteindelijk moet je wel echt beginnen. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk?

Bepaal je online doelstelling
Het startpunt is om vast te stellen wat je uiteindelijke online doelstelling is. Wil je producten verkopen via een website? Wil je dat je doelgroep een app gaat downloaden? Wil je de naamsbekendheid van je merk vergroten? Wat je doel ook is, dit bepaalt de verdere invulling van je online strategie, en hoe je deze aan kunt laten sluiten met je offline strategie.

Wie is je doelgroep en op welke kanalen en apparaten bevindt deze zich?
Weet je exact wie je doelgroep is (wie je doelgroepen zijn), waar deze zich online bevindt en met welke devices de doelgroep online is? Een goede basis om dit te achterhalen is je eigen Google Analytics account.

Binnen Google Analytics is het bijvoorbeeld mogelijk om bepaalde demografische en geografische data van je website- of app bezoekers af te vangen.

Schermafbeelding-2015-08-21-om-14.50.27-1030x365Google Analytics rapporteert deze data op basis van ingelogde Google gebruikers. Deze data zal dus nagenoeg nooit 100% van website- of app bezoekers bevatten. Bij voldoende data vergaring geeft dit een realistische afspiegeling van je website- of appbezoekers. Binnen Google Analytics kan er data achterhaald worden met betrekking tot demografie, geografie, interessegebieden en website- of app gedrag.

Ook het device gebruik van de website- of appbezoekers is binnen Google Analytics te achterhalen.

Schermafbeelding-2015-08-21-om-14.59.49-1030x216

Zodra de data binnen is, moet je achterhalen waar je doelgroep (doelgroepen) zich online bevindt. Binnen Google Analytics zou je kunnen kijken naar de verwijzende websites die bezoekers naar jouw website of app geleverd hebben. Deze data kan als basis voor een uitgebreide doelgroepanalyse dienen.

Welke online platformen heb je en welke kun je laden?
Nu je weet wie je doelgroep is, is het zaak om te analyseren welke platformen je zelf bezit (owned media). Je website of app dient veelal als het belangrijkste basisplatform. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de verschillende social media accounts die aan je bedrijf gekoppeld zitten. Kun je deze accounts zomaar gebruiken of heb je hier bijna geen bereik (volgers) op? Heeft het dan überhaupt wel zin om een bepaalde boodschap te verkondigen? Of is het verstandig om eerst een campagne te lanceren om het aantal (kwalitatieve) volgers op deze social media accounts te vergroten?  Na een goede inventarisatie hiervan, kun je de originele boodschap vervolgens gaan verkondigen aan een groter publiek.

Via welke kanalen en met welke boodschap bereik je deze doelgroep?
Nu je een online doelstelling neergezet hebt, je globaal weet wie je doelgroep is, waar deze zich online bevindt, via welke devices deze je website of app bezoekt, en welke platformen je zelf kunt gaan laden, kun je hier je online boodschap op aanpassen.

Een campagne op social media zal veelal een compleet andere boodschap bevatten dan een bannercampagne op een relevante website. De voornaamste reden is het gedrag van je doelgroep(en) op deze verschillende platformen. Laat deze boodschap dus zo specifiek mogelijk aansluiten op het platform dat je wilt gaan gebruiken, relevantie is key!

Blijf je boodschap continu optimaliseren!
Je hebt nu nagenoeg alles op orde. Maar je bent er helaas nog niet helemaal. Belangrijk is (en blijft) om de resultaten continu te monitoren en aan de hand van de beschikbare data te optimaliseren. Je mag er niet blindelings van uitgaan dat je doelgroep altijd op dezelfde boodschap zit te wachten.

Vragen over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op!

Sebastiaan Hulshof
Online marketing & activatie consultant

Laat een reactie achter