Het nieuwsoverzicht van Facebook, wat gaat er veranderen?

Het nieuwsoverzicht van Facebook, wat gaat er veranderen?

Facebook heeft een grote verandering aangekondigd die veel impact moet gaan hebben op de content dat we in ons nieuwsoverzicht te zien krijgen. Mark Zuckerberg wil met Facebook meer de nadruk gaan leggen op “sociale interacties”, het nieuwsoverzicht zal hierdoor persoonlijker worden en meer gericht zijn op posts van vrienden en familie. Welk effect heeft dit op media en bedrijven?

Uit onderzoek in opdracht van Facebook blijkt dat posts van media en bedrijven de overhand hebben gekregen op het platform, denk hierbij aan nieuwsartikelen van de NOS. Dit staat haaks op Zuckerberg’s visie waarmee hij Facebook ooit begonnen is, mensen verbinden en dichter bij elkaar brengen. Het onderzoek toont ook aan dat wanneer we sociale media gebruiken om contact te maken met mensen waar we echt om geven, dit goed kan zijn voor ons welzijn, we kunnen ons hierdoor meer verbonden en minder eenzaam voelen. Uiteindelijk zullen mensen minder tijd op Facebook gaan spenderen, verwacht Zuckerberg. Maar de tijd die je er doorbrengt zal wel ‘waardevoller’ zijn.

Wat betekent deze verandering concreet?

Simpel gezegd betekent deze verandering dat we straks in ons nieuwsoverzicht meer posts te zien krijgen van familie en vrienden waar we echt een relatie mee hebben. Dit betekent ook dat media en bedrijven minder organisch bereik krijgen en minder vaak te zien zijn in het nieuwsoverzicht van gebruikers. Betekenisvolle interactie wordt een belangrijke factor. Hiervoor zullen media en bedrijven meer moeten denken aan welk content de doelgroep interessant vind en over in gesprek zou willen gaan met andere gebruikers. Het is daarom minder belangrijk wat de media en bedrijven zélf van hun content vinden. De grootste winnaar is de doelgroep, de fan, de consument die door deze verandering centraal komt te staan. De uitdaging voor media en bedrijven is om hun strategie zo aan te passen dat het “sociale interacties” uitlokt.

Wanneer gaan we deze verandering merken?

Zuckerberg geeft aan vorig jaar te zijn gestart met deze veranderingen in het algoritme. Echter zal het nog maanden duren voordat we echt verschil merken en meer vrienden en familie in ons nieuwsoverzicht zien. Hoe ingrijpend deze verandering zal zijn moet ook de komende maanden blijken.

Het nieuwsoverzicht van Facebook, wat gaat er veranderen?

Betalen voor zichtbaarheid

Veel media en bedrijven zijn afhankelijk van Facebook voor traffic naar hun websites en zullen straks meer ‘effort’ moeten steken in het bereiken van dezelfde mensen. Media en bedrijven zullen straks meer moeten investeren in contentcreatie en Facebook advertenties om het huidige bereik te behouden en de gewenste doelgroep te blijven bereiken. Het klinkt als een slimme truc van Facebook om meer geld te verdienen? Hoe denk jij over deze ontwikkeling?

Jasper Velthuis
Digital consultant

 

Laat een reactie achter

Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter