Chat with us, powered by LiveChat

Nieuwe kansen voor bedrijven op Google+

Vandaag heeft Google de Brand Pages geïntroduceerd op het nieuwe sociale netwerk Google+: pagina’s waar bedrijven of merken zich kunnen manifesteren. Dit was een verwachte en logische ontwikkeling. Conceptueel gezien verschillen de Google+ Pages niet veel van Facebook Pages. Wat zijn de elementen van Google+ Pages en welke mogelijkheden biedt dit organisaties en merken?

Aanmaken Google+ Brand Page

Google+ Pages - Maak een pagina aanEen Google+ pagina maak je aan onder een persoonlijk Google+ account (rechtsonder op je Google+ profiel). Daarmee ben je dus direct ‘beheerder’ van de pagina die je aanmaakt. Momenteel biedt Google nog geen mogelijkheid om meerdere beheerders voor één account toe te voegen, dus momenteel is één persoon verantwoordelijk voor de pagina die je aanmaakt. Ook zijn beheerders nog niet zichtbaar op de pagina. Dus is er een pagina met je bedrijfsnaam geregistreerd, dan weet je niet wie daar achter zit. Wees er dus snel bij, voordat een over-enthousiaste collega de pagina aanmaakt.

Mogelijkheden: omschrijving, foto’s en video’s

Als je profiel eenmaal geregistreerd is, kan je deze opvullen met een omschrijving, internetadres, telefoonnummer, foto’s en video’s. Foto’s worden op dezelfde manier als op Facebook Pages getoond, zij het dat bij Google+ de volgorde vast staat. Hier kan je dus creatief mee omgaan.

Google Plus - Profielfoto's

Behalve de foto’s op je profiel, kan je ook foto’s in een foto-album plaatsen. Idem voor video’s. Wat echter opvalt is dat Google geen directe link met YouTube aanbiedt als je video’s op je Google+ Page wilt gaan plaatsen. Vreemd, aangezien YouTube nu juist het paradepaardje van Google is op het gebied van video.

Waarom nu al een profiel aanmaken?

Google is natuurlijk dé marktleider op het gebied van zoeken met haar zoekmachine. Google+ profielen gaan natuurlijk geen zelfstandige leven leiden, maar worden geïntegreerd met de zoekresultaten van Google.  Het noteren van je website in je Google+ Page is niet puur voor de show; Google wil graag weten welke website bij een Google+ page hoort. Je kunt namelijk direct vanuit de zoekmachine naar de Google+ Page gaan. Deze mogelijkheid is inmiddels al beschikbaar:

Google Plus - Zoekresultaten pages in zoekmachines

Uiteindelijk zal het hebben van een Google+ Page vele voordelen kunnen opleveren; Google wil zijn bijna-monopoliepositie gebruiken om zoveel mogelijk marktaandeel te verkrijgen. Ook op Social Media vlak. De grote vraag is: machtsmisbruik of relevantie?

Contact met klanten en fans

Google Plus - Volgers

Behalve een professioneel Google+ Page wil je natuurlijk ook dat je huidige klanten, prospects en merkfans contact met je kunnen hebben. In dat opzicht is Google+ een combinatie tussen Twitter en Facebook. Pagina’s zoals je bedrijfspagina kunnen worden gevolgd door anderen (op de Twitter-manier dus), maar bedrijven kunnen ook persoonlijke profielen volgen, waardoor er ‘vriendschappen’ ontstaan. Zo kan je je doelgroep ook via Google+ bereiken.

Als Google+ gebruikers op je Google+ Page aanbelanden, kunnen zij in één oogopslag zien wie van hun vrienden de pagina inmiddels al volgt. Het totaal aantal volgers is zichtbaar, maar je directe contacten staan opvallend zichtbaar weergegeven.

What’s next?

De introductie van Pages op Google+ is nog maar het begin. Nu Google vele miljoenen gebruikers aan zich heeft weten te binden, zal dit nieuwe mogelijkheden bieden op het vlak van personalisatie, relevantie en het koppelen van andere Google-producten. Een concreet voorbeeld? Google kan je straks bepaalde Google+ Pages aanbevelen op basis van je zoekgedrag! Relevant? Of toch machtsmisbruik?

.

Laat een reactie achter