Chat with us, powered by LiveChat

Nieuw: Checkout on Instagram

Op 19 maart (2019) introduceerde Instagram “Checkout on Instagram“. Binnen Instagram is het al een tijd mogelijk om de afgebeelde producten te bekijken waarbij je vervolgens door kan klikken naar de website van de aanbieder, om daar de aankoop af te ronden.

Kopen, kopen, kopen…

Dat moet eenvoudiger en sneller kunnen dachten ze bij Instagram. Dit heeft geresulteerd in “Checkout on Instagram”. De naam zegt eigenlijk al voldoende. Binnen Instagram zelf kan het product bekeken worden én kan de aankoop afgerond worden. Op dit moment wordt er getest met aankopen vanuit organische posts, maar wanneer de functie een succes blijkt is de kans groot dat deze functionaliteit ook in advertenties aangeboden kan worden.

Binnenkort zal er een button geplaatst worden bij organische posts en stories van de merken die mogen testen. Voorheen zag je bij het tikken op een product de optie ‘Visit website’, dit zal nu veranderen naar ‘Checkout on Instagram’. Na het invullen van de benodigde informatie krijgt de koper de mogelijkheid om een betaalmethode – Paypal of Creditcard – te kiezen. Na het afronden van de betaling ontvangt de verkoper de gegevens van de klant, het gaat dan alleen om de gegevens die nodig zijn om het pakket te versturen. Wel kan de verkoper de klant de mogelijkheid bieden om zich aan te melden voor nieuwsbrieven, geheel op een AVG-proof manier. In de Instagram-app komt een nieuwe tab met de naam ‘Orders’, hier kan de koper de status van de bestelling zien, de bestelling annuleren, contact opnemen met de verkoper of de bestelling retourneren.

Beta

Op dit moment is deze functionaliteit nog in Beta en alleen te gebruiken binnen de Verenigde Staten, er zijn een aantal grote merken die de kans hebben gekregen om deze nieuwe functie te testen. Dit zijn o.a. Zara, H&M, Michal Kors, Nike en Adidas. De verwachting is dat dit ook over de rest van de wereld uitgerold zal gaan worden. De dienst zal niet gratis zijn: niet de koper maar de verkoper betaalt een ‘selling fee’ over een bestelling. Instagram geeft aan dat het bedrag dat hiermee wordt opgehaald geïnvesteerd wordt in een verdere ontwikkeling van programma’s en producten die de checkout kunnen verbeteren. Daarnaast is een andere gedachte achter deze ‘selling fee’ dat bedrijven best iets willen betalen om een hogere conversie te behalen. De kans op conversie is namelijk groter aangezien de weg naar de checkout korter is. Dit betekent dat er een hogere ROI behaald kan worden.

Generatie Z

Met name jongeren besteden anno 2019 een groot gedeelte van hun vrije tijd op social media, waaronder Instagram. Zij volgen merken en influencers en laten hun aankopen deels bepalen door hetgeen ze daar zien. Door de doelgroep op het platform de mogelijkheid te bieden om producten te kopen, zal dit reiken naar meer inkomsten voor Instagram, meer in-app tijd van bezoekers en dus minder appverlaters. Hier ligt, op het gebied van e-commerce, dus een enorm potentieel!

 

Checkout for Instagram - Checkout

Laat een reactie achter

E-Privacy verordeningCMCG