Chat with us, powered by LiveChat

Multichannel vitamine op de Multichannel Conference 2015

De Crossmedia Communicatiegroep is altijd op zoek naar de nodige (over)dosis multichannel vitamine, gelukkig werd deze afgelopen woensdag en donderdag geboden in tal van sessies gedurende het Multichannel Conference in Utrecht.

Design for first impressions
Jeroen Tjepkema trapte onze dag af met een sessie over het maken van een goede eerste indruk met je website. In deze sessie kwam duidelijk naar voren hoe een gebruiker ‘snelheid’ interpreteert. In een voorbeeld waarin de laadtijden van bol.com en amazon.com met elkaar werden vergeleken koos meer dan de helft van de zaal amazon.com terwijl bol.com volgens Google een snellere laadtijd heeft.

Het verschil zit hem in het op te bouwen content gedeelte. Waar Amazon ervoor zorgt dat het menu in de eerste seconden wordt ingeladen kiest bol.com ervoor om de website in één keer in zijn geheel in te laden. Omdat de gebruiker ziet dat het menu van Amazon wordt ingeladen en dus als eerste op het scherm verschijnt krijg je het gevoel dat deze website sneller heeft geladen. In de praktijk is de volledige website van Amazon na meer dan 3 seconden pas volledig ingeladen waar zijn concurrent bol.com dat in 2,5 seconde doet. Door het (stapsgewijs) logisch en slim inladen van content krijgt de gebruiker het idee dat de website snel is. Naast het feit dat Google websites op snelheid beoordeeld is het ook van belang om je gebruiker zo kort mogelijk te laten wachten en op de manier van Amazon kun je ‘vals spelen’.

Amazon vs Bol.com

De perfecte online customer journey
De customer journey – welke door Frans Appels van Beeckestijn Business School – werd gekenmerkt door de volgende stappen: Awareness, Consideration, Purchase en Loyalty, is de reis die een consument aflegt. In deze sessie werden een aantal tools en tips geboden om de customer journey in kaart te brengen, op basis van profielen segmenten te maken in Google Analytics en werden cases geboden. In één interactieve case moest het hele publiek gaan staan. Op basis van A/B testscenario’s konden mensen hun hand op steken als ze verwachtten dat versie A of B beter zou converteren. Na vier cases bleek dat niemand in het publiek telkens een juiste voorspelling kon geven. Conclusie: Prestaties en menselijk gedrag zijn vooraf slecht tot niet te voorspellen! Belangrijk is dus om altijd praktijktests uit te voeren. De zes stappen die door Frans Appels worden aanbevolen zijn als volgt:

1. Analytics analyse (web insights, paden in kaart brengen, funnels optimaliseren)
2. Expert audit
3. Voice of customer (customer feedback)
4. A/B testing
5. Behavioural targeting
6. Organisation & progress

Beter scoren in Google dan jouw concurrenten
Ook in deze sessie was Google’s nieuwe mobiele algoritme “Mobilegeddon” the talk of the town. In ons blogartikel lees je alles hierover om optimaal mobile-friendly te zijn. Interessanter was de visie op het gebruiken van the customer journey in AdWords middels retargeting. Retargeting wil zeggen dat zodra een gebruiker jouw website heeft bezocht en vervolgens niet is overgaan tot conversie, hij/zij wordt geretarget door middel van advertenties van dezelfde website. Heb je bijvoorbeeld op Zalando een paar schoenen bekeken maar je bent niet over gegaan tot koop? Dan is de kans groot dat zodra je de website van Zalando verlaat en surft naar bijvoorbeeld nu.nl, er een advertentie verschijnt met precies dezelfde schoenen die je zojuist hebt bekeken.

Vaak worden deze advertenties gelijk opgesteld als de oorspronkelijke advertentie. Denk hierbij aan ‘Koop nu’, ‘Bestel nu’, etc. De klant, die op dat moment in de oriënterende fase zit, wil niet opnieuw te zien krijgen dat hij de schoenen moet kopen. De gebruiker moet overtuigd worden om de schoenen bij jou te bestellen. Hoe je de klant benadert kan op verschillende manieren. Bied bijvoorbeeld aan dat als je nu bestelt, de schoenen gratis worden verzonden. Laat de gebruiker op verschillende manieren zien waarom hij/zij jouw webshop moet kiezen en niet die van de concurrent. Laat weten waarom je bedrijf uniek is en toon niet dezelfde advertentie waarmee je de klant alleen laat weten dat hij/zij het product moet kopen.

Conclusie
De rode draad die door deze beurs liep lag absoluut op snelheid en vriendelijkheid naar de gebruiker. In alle sessies kwam naar voren dat Google een nieuw algoritme heeft uitbracht waarmee gebruikers op een mobiel apparaat makkelijker kunnen zien of de website die zij willen bezoeken mobiel vriendelijk is. Daarnaast verwacht men dat in niet al te lange tijd Google labels gaat toevoegen aan websites die laten zien of hij ‘fast’ of ‘slow’ is. Speel in op de behoefte van de doelgroep. In de meeste gevallen is dit de gemiddelde Nederlander waar over het algemeen bekend van is dat deze niet graag wachten.

Wil jij zelf een website die een goede eerste indruk achterlaat, A/B tests van segmenten van de site uitvoeren of beter scoren in Google dan jouw concurrenten? Mail of bel direct: 0513 65 69 99 met de Activatie consultants van de Crossmedia Communicatiegroep!

CMCG
Online marketing & activatie consultant

Rienk Doevendans
Online marketing & activatie consultant

Laat een reactie achter

Het mobiele algoritme van Google