Chat with us, powered by LiveChat

Migreren van HTTP naar HTTPS: De effecten op je SEO ranking

Met het HTTPS protocol garandeer je middels een beveiligde verbinding de integriteit en privacy van klantdata. Iets wat door klanten vaak op prijs wordt gesteld. Helemaal als wordt verwacht dat klanten – bijvoorbeeld bij de aanschaf van producten – belangrijke gegevens achterlaten. Google wil bedrijven aanmoedigen HTTPS te integreren en heeft aangekondigd veilige verbindingen een steeds belangrijkere factor te maken.
In het huidige e-commerce landschap zijn nog weinig (grote) bedrijven die hun gegevens al versleuteld versturen. Wel zien we steeds vaker dat nieuwe webshops vanaf een beveiligde verbinding gelanceerd worden. Wil jij klaar zijn voor de toekomst of simpelweg de effecten van migratie weten? Bekijk dan onderstaande tips:

1. Indexatie huidige situatie

We beginnen door zoveel mogelijk gegevens van toepassing op de huidige situatie te verzamelen en vast te leggen. Denk hierbij aan het verzamelen van inkomende en interne links maar ook de locaties van uitgeschreven url’s (visitekaartjes, briefpapier, systeemmails, et cetera). Om geen reeds opgebouwde SEO waarde te verliezen kan het zeker lonen om bij website-eigenaren een verzoek in te dienen de url naar jouw website aan te passen. De overige links zullen middels een 301-redirect vervangen worden en goed blijven werken. Adverteer je veel in AdWords? Een slimme truc is om alle bestemmings-url’s in bulk aan te passen in de AdWords Editor. Op de dag van de migratie kan je vervolgens alles in één klap doorvoeren. Vergeet niet ook andere media gebonden aan bestemmings-url’s te indexeren, bijvoorbeeld: affiliatecampagnes en social media.

2. Voorbereiding migratie

Wanneer de huidige situatie in kaart is gebracht kunnen we gaan toewerken naar de migratie. Betrek in dit stadium ook de hostingspartij. Zij kunnen je adviseren bij het opzetten van het juiste certificaat, ga hierin voor een sleutellengte met een hoog veiligheidsgehalte, te weten een 2048-bits sleutel. Daarnaast zullen zij een SSL-certificaat moeten verzorgen. Een SSL-certificaat moet op de server geïnstalleerd worden om veilige sessies aan te kunnen bieden aan de webbrowser.
Eén van de belangrijkste werkzaamheden is het instellen van 301-redirects. Stel de redirects pas na de migratie in maar schrijf al wel je .htaccess script of stel een Excel-lijst op (houd rekening met het voorkeursdomein: www of non-www). .htaccess is een document waarmee je eenvoudig globale (Apache)webserverinstellingen kunt aanpassen, zoals bijvoorbeeld een redirect op basis van je nieuwe protocol. Enkele documenten die tevens al voor de migratie opgesteld kunnen worden maar nog niet live gezet moeten worden zijn het robots.txt bestand en de xml sitemap. Als de website gebruik maakt van canonical tags, zorg dan dat deze verwijzen naar de HTTPS variant van de website.

3. Migratie

Het klinkt vanzelfsprekend maar wordt regelmatig vergeten; plan de migratie begin van de week in en wanneer er voldoende mankrachten aanwezig zijn om bij te springen voor onvoorziene zaken. Als alle voorbereidingen getroffen zijn kan de hostingspartij de migratie doorvoeren. Nu wordt al het harde werk beloond en kunnen de voorbereidingen daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden.

4. Na de migratie

Verifieer de nieuwe url in Google Analytics en houd Google Webmaster tools goed in de gaten met oog op foutmeldingen. Loop ook handmatig de site (test de zoekfunctie, 404-pagina, interne links), robots.txt en sitemap door. Werkt alles naar behoren? Om de nieuwe versie sneller te laten indexeren door Google kan je deze in Webmaster Tools handmatig indienen.

De effecten van een HTTPS migratie op je ranking moeten op de lange termijn nog worden bewezen. Heeft jouw bedrijf net als Google privacy als prioriteit, dan kan een vroege migratie toch nu al een logische stap zijn. Crossmedia Communicatiegroep adviseert u graag, neem hiervoor contact ons op.


Online marketing & activatie consultant

 

Laat een reactie achter

trends-in-webdesign-2015headerbeeld online/offline marketing