Chat with us, powered by LiveChat

Merknamen: balans tussen cognitie en associatie

Van vorm naar associatie

Een merk werd vroeger gedefinieerd als “vormen en tekens om de waren van een onderneming te scheiden”. Nu is het één van de belangrijkste assets op de balans: de brand equity. Merken vertegenwoordigen een verzameling van visie, ideeën en betekenissen. Naast een cognitieve betekenis hebben ze vooral een cultuurgebonden associatie en vooral een persoonlijke associaties. Hoe ontwikkel je dan nog een onderscheidende merknaam? Met ons plan van aanpak doorlopen we structureel alle stadia.

CMCG-BRANDNAMING-INFOGRAPHIC

Hoe ontwikkel je een merknaam: een stappenplan

Stap 1: merkstrategie en positionering
Doorloop de stappen, zoals omschreven op de pagina merkstrategie. Het Umfelt, visie en missie, intrinsieke en extrinsieke merkwaarden verwoord in een ‘corporate story’.

Stap 2: benchmark
Je hoeft niet altijd het wiel volledig opnieuw uit te vinden. Kijk naar vergelijkende, succesvolle merken.

Stap 3: concepting
We laten ons niet beperken en laten ons los maar wel gestructureerd vanuit de gekozen strategie en de verschillende naam richtingen (zie schema hieronder).

Stap 4: pre-selectie
We maken een shortlist en gaan die testen bij een representatieve doelgroep: associatie onderzoek.

Stap 5: keuze
We hebben dus een naam. Maar voor alle zekerheid doen we nog wel een ‘disaster’ check. Zijn er geen vervelende betekenissen binnen andere culturen en talen? Is de naam ‘fatsoenlijk’?

Stap 6: vastleggen
Denk hier bij aan domeinregistratie, vastleggen bij KvK, notaris, statuten en BBIE. Dat doen we niet zelf vanwege de vele juridisch angeltjes. We hebben wel de juiste adressen en contactpersonen.

Direct aan de slag met merknamen?

Binnen de Crossmedia Communicatiegroep zit een multidisciplinair team van specialisten dat je wegwijs kan maken in de wereld van merken en merknamen. Als adviseur en meedenker of voor begeleiding op projectbasis. Van strategisch advies tot (online) activatie. Mail of bel direct: 0513 65 69 99.

Laat een reactie achter