Chat with us, powered by LiveChat

Marktonderzoek: een paar tips

Let the customer be your guide

Door vooraf goed (markt) onderzoek te doen naar de mogelijkheden van je nieuwe of bestaande merk dek je je in voor hoge kosten achteraf. Markt onderzoek doe je door te ‘benchen’ binnen je eigen branche, goed te kijken naar wat je concurrent wel of niet goed doet en last but not least: bepalen wat je klant wil. Traditionele vormen zijn kwalitatief (specifiek) of kwantitatief (groepen mensen). Nieuwe methodieken binnen markt onderzoek zijn de inzet van social media of A/B testen in de praktijk. Hiermee kun je kwantitatief combineren met kwalitatief en daardoor zelfs ‘sourcen’: het publiek (de ‘crowd’) door bijvoorbeeld annotatie mee laten denken over je merk. Of beter nog: samen met je klanten ontwikkelen door de inzet van co-creation.

CMCG-INFOGRAPHIC-MARKTONDERZOEK-ZW

5 tips voor je markt onderzoek

  • Formuleer vooraf je doelstelling en de centrale vraag. Veel markt onderzoeken draaien om de brij heen, wees duidelijk m.b.t. je intenties.
  • Online onderzoek biedt ongekende mogelijkheden. A/B testen: zet bij één groep eens een groene button in en bij de andere een rode. Zo ook ‘gedrags-‘ of ‘mousetracking’: bewust / onbewust gedrag tracken op de site.
  • Incidenteel markt onderzoek onder je bestaande klanten kan risicovol zijn: het kan bepaalde verwachtingen en zelfs onzekerheid creëren.
  • (Tevredenheids-) onderzoek onder bestaande klanten hoort een continu proces te zijn. Zet bijvoorbeeld een vast of variabel klantenpanel in.
  • Je kunt je niet voor alles indekken. Wat vandaag is, is morgen weer anders. Er is niets zo wispelturig als een consument of markt.

Direct aan de slag met markt onderzoek?

Binnen de Crossmedia Communicatiegroep zit een multidisciplinair team van specialisten dat je wegwijs kan maken in de wereld van markt onderzoek. Van strategisch advies tot (online) activatie. Als adviseur en meedenker voor je merk, of gewoon op projectbasis. Mail of bel direct: 0513 65 69 99.

Laat een reactie achter