Chat with us, powered by LiveChat

Je maandelijkse Online Update – Wat gebeurde er in mei 2016

Het is tijd voor jouw maandelijkse dosis online updates. Wat gebeurde er in mei 2016? Wij hebben alles voor jou op een rijtje gezet!

– YouTube brengt  non-skippable ‘bumpers’ naar tablet en mobiel
Wanneer je een video gaat bekijken op je smartphone of tablet is het zo maar mogelijk dat je een nieuw soort advertentie te zien krijgt. Google (eigenaar van YouTube) heeft de naam ‘bumper’ aan deze nieuwe vorm van adverteren meegegeven. De advertenties zijn in tegenstelling tot de gewone advertenties, die je na een aantal seconden over kon slaan, niet meer weg te drukken en je dient ze dus uit te kijken voordat je verder gaat het met kijken van je video. Het grote verschil zit hem in de tijd want de nieuwe bumpers hebben een lengte van maximaal 6 seconden. Het betekent helaas niet dat de bumpers de plaats in gaan nemen van de al bekende adverenties waar Google aangeeft dat deze bumpers het best tot zijn recht komen in combinatie met een normale advertentie. De bumpers zullen dus hoogst waarschijnlijk midden in een video zitten.

– Google wordt breder in het zoekresultaten scherm
Niet alleen AdWords heeft een wijziging gekregen in de ruimte die het inneemt op het zoekresultaten scherm. Ook de organische resultaten mogen er nu aan geloven en wel in de breedte. Waar voorheen titels werden afgebroken nadat deze 55-60 tekens hadden meekregen is er nu ruimte tot ongeveer 70 tekens. Ook de omschrijving kan zo’n 16 tot 20 tekens extra bevatten dan voorheen.

Logischerwijs geldt deze aanpassing ook voor lokale resultaten (door middel van Google Maps). Hiernaast krijgen ook de rich snippets een uitbreiding echter lijkt het daar vooral om een wijziging in de hoogte te gaan.

– Langere titels voor zoekresultaten op mobiel
Naast het hierboven geschreven stuk over het langer worden van de titel, is de titel op mobiel nog verder uitgebreid. Hoewel het maar om 8 extra tekens gaat ten opzichte van de eerder genoemde 70 tekens is het voor mobiel een flinke uitbreiding. De zoekresultaten op mobiel kunnen tot 78 tekens bevatten. De vraag is of je wilt optimaliseren voor deze extra 8 tekens. Mocht je website namelijk dezelfde pagina in de zoekresultaten hebben (mobiel en desktop) zal de titel op desktop worden afgebroken. Het is dus verstandig om in analytics te kijken welk apparaat het meest wordt gebruikt om je website te bezoeken en aan de hand daarvan een keuze te maken tussen 70 of 78 tekens. De veilige optie is logischerwijs niet meer dan 70 tekens te kiezen om zodoende altijd goed te zitten ongeacht welk platform wordt gebruikt.

– Whatsapp introduceert officiële desktop client
Via een browser was het al geruimte tijd mogelijk, het lezen van je whatsapp berichten op je desktop. Nu brengt whatsapp een officiële client uit om te installeren op je pc of mac. Veel veranderdt er echter niet. Je dient nog steeds je mobiele telefoon in de buurt te houden wanneer je deze client gaat gebruiken zoals we dat kennen van de browser versie.

– Ook Google Images krijgt Google Shopping resultaten
Al eens naar afbeeldingen gezocht van een bepaald product dat je graag wilt kopen maar je wilt meer afbeeldingen bekijken? Grote kans dat je binnenkort ook Google Shopping resultaten krijgt te zien zodra je naar ‘afbeeldingen’ zoekt binnen de Google zoekresultaten.

Blijf up-to-date en lees ook volgende maand de online update!

Laat een reactie achter