Chat with us, powered by LiveChat

Je maandelijkse Online Update – Wat gebeurde er in augustus 2016

Het is tijd voor jouw maandelijkse dosis online updates. Wat gebeurde er in augustus 2016? Wij hebben alles voor jou op een rijtje gezet!

 

Google rolt AMP uit in de zoekresultaten

AMP (Accelerated Mobile Pages) is eigenlijk niets meer of minder dan een uitgeklede versie van je webpagina welke geschikt is voor mobiele apparaten. In de basis komt het erop neer dat er bij een AMP pagina alle vertragende elementen verwijderd worden, zodat de pagina veel sneller zal laden. Met vertragende elementen kan je denken aan JavaScript en third-party scripts. Eén van de belangrijkste doelstellingen van Google is om een zo gebruiksvriendelijk mogelijk resultaat te kunnen tonen aan haar gebruikers. Het wachten op een webpagina om te laden werkt hier uiteraard niet aan mee. Het zal ons dan ook niets verbazen wanneer AMP op den duur een rankingfactor gaat worden.Wanneer je dit op een smartphone leest, kan je hier testen hoe AMP werkt.

 

Facebook en de strijd tegen clickbait

Je hebt het vast wel eens gezien, van die beschrijvende koppen in de hoop dat jij op een bepaald artikel gaat klikken. Om er vervolgens achter te komen dat er nagenoeg niets zinnigs vermeld wordt, en je weer terugkeert richting Facebook. Goed nieuws, Facebook gaat hier tegen optreden!
Enige tijd geleden heeft Facebook haar News Feed-algoritme aangepast om te analyseren na welke kliks gebruikers direct weer terugkeerden naar Facebook. Op deze manier probeerde Facebook te ontdekken wat clickbait is. Twee kenmerken, volgens Facebook, voor clickbait zijn artikelen waarbij de kop bewust informatie achterhoudt in de hoop dat gebruikers zullen klikken, en als tweede door een lezer te misleiden en verwachtingen te scheppen die niet kloppen.

For example, the headline “You’ll Never Believe Who Tripped and Fell on the Red Carpet…” withholds information required to understand the article (What happened? Who Tripped?) The headline “Apples Are Actually Bad For You?!” misleads the reader (apples are only bad for you if you eat too many every day).

Inmiddels is Facebook zichzelf continu aan het verbeteren om bovenstaande content te filteren. Zie het als een soort spamfilter.

 

Google AdWords: De geconverteerde klikken zullen verdwijnen

Voor de fervente AdWords gebruikers onder ons zal dit bericht niet nieuw zijn: Vanaf medio september zal de statistiek “Geconverteerde klikken” niet langer beschikbaar zijn als conversiebodstatistiek. Wanneer je momenteel gebruiktmaakt van deze statistiek voor het automatisch bieden, dan zal dit automatisch naar “Conversies” gemigreerd worden.
Lees hier meer over deze ontwikkeling en hoe je AdWords account voorbereid kan worden op deze migratie.

 

Google Chrome zal Flash gaan blokkeren

In september zal Google (Chrome 53) uitbrengen, welke is ontworpen om Flash te blokkeren. De voornaamste reden voor deze ontwikkeling is dat, volgens Google, 90% van alle Flash elementen achter de schermen uitgevoerd wordt. Dit zorgt ervoor dat je ervaring op het web vertraagd, wat tegen één van de belangrijkste doelstellingen van Google ingaat, zie ook de eerste alinea van dit bericht. Het streven van Google is dat het gehele web in HTML5 ontwikkeld wordt.

HTML5 is much lighter and faster, and publishers are switching over to speed up page loading and save you more battery life. You’ll see an improvement in responsiveness and efficiency for many sites.

Maakt jouw website nog gebruik van Flash? Dan is er zeker werk aan de winkel!

 

Blijf up-to-date en lees ook volgende maand de online update!

Laat een reactie achter

CMCG online update