Chat with us, powered by LiveChat

iPhone apps maken? Een eitje… toch?

De iPhone. Het kleine wonderlijke kastje van Apple waar je zelfs mee kunt bellen! Love it or hate it; beide kampen zijn groot. Zowel haters als fans zijn erg actief op allerlei internetfora. En ja, er zijn een aantal punten waar helemaal geen discussies over zijn. En de net uitgekomen iPad? Die maakt dezelfde turbulentie mee. Met zoveel populariteit is het logisch dat iedereen zich stort op het maken van de meest slimme apps. Wij ook.

Wat maakt apps zo populair?

1: De iPhone/iPad heeft voor praktisch alle applicaties een geweldige user interface die uitstekend te bedienen is.

2: Het aanbod van applicaties, zowel betaald als gratis, zijn overweldigend en van hoge kwaliteit.

Bereik een miljoenendoelgroep

Er liggen genoeg kansen voor bedrijven hun miljoenendoelgroep te bereiken, maar waar begin je? Als eerste met een goed idee. Direct daarna wil je toch graag beginnen met het ontwikkelen van je applicatie. Voordat je hieraan begint, heb je een aantal drempels te nemen. Lage en hoge.

Stap 1 – Wat heb je nodig?

Koop een Apple computer: iPhone en iPad applicaties kunnen alleen ontwikkeld worden op een Apple computer. Er zijn mogelijkheden om het op een Windows gebaseerde pc te doen maar die zijn verre van ideaal. Afgezien van een ontwikkelcomputer is een iPhone (danwel iPad) ook aan te raden. Het is niet noodzakelijk, wel wenselijk. Je kunt de applicatie draaien in een iPhone/iPad emulator. Deze wordt meegeleverd met de ontwikkelomgeving die je moet downloaden. De emulator geeft alleen niet altijd dezelfde resultaten als op de real deal. Bugs in de emulator verdwijnen op miraculeuze als sneeuw voor de zon wanneer de applicatie draait op het echte apparaat. En een applicatie die in de emulator geen kik geeft, kan op de iPhone zomaar crashen als een BP diepzee olieboorplatform.

Stap 2 – Bureaucratie (aanmelden als Apple developer)

Registreer je als Apple developer. Voordat je de benodigde programma’s kunt downloaden om te ontwikkelen voor de iPhone, moet je een Apple developer account hebben. Dit account kost 99 dollar per jaar. Voor deze 99 dollar krijg je toegang tot alle software en documentatie die nodig is voor het programmeren van je iPhone/iPad applicatie.

Stap 3 – Nieuwe ontwikkelomgeving

Wow! Zo snel al klaar om te programmeren! Niet dus. Ondertussen ben je al redelijk gefrustreerd over het registreren, betalen en downloaden van alle software. No problemo, hoort erbij, ja toch? Je optimisme wordt beloond en je kunt beginnen met programmeren! Maar opeens schiet het door je heen, dit is je eerste Apple applicatie! De programmeertaal waar iPhone applicaties in geschreven worden is objective C. Een nieuwe programmeertaal, een nieuwe uitdaging. Afhankelijk van je ervaring als programmeur kan dit nog best een opgave zijn. Zaken die tijd kosten voor iemand die voor het eerst begint met programmeren voor de iPhone zijn.

1: Apple OS. Als trouwe Windows of Linux gebruiker is het even wennen om over te stappen. De meest simpele taken waar je in je eigen trouwe besturingssysteem niet meer over nadenkt moet je nu eerst uitzoeken. Bestanden kopiëren, je code versie beheer programma’s instellen… alles kost veel meer tijd in een nieuwe omgeving.

2: Een nieuwe ontwikkelomgeving. Elke toetsencombinatie die je kunt dromen in je huidige omgeving werkt niet meer. Kleurenschema’s die niet naar je zin zijn. Waar zit de debugger nou verstopt? Hoe krijg ik mijn applicatie op de iPhone/iPad?

3: Een nieuwe taal leren. De meeste programmeertalen (en zeker die op C gebaseerd) lijken erg veel op elkaar. Alleen is de variant die Apple gekozen heeft niet erg modern te noemen. Geheugenmanagement en garbage collection die in de talen Java en C# standaard aanwezig zijn, ontbreken volkomen in de iPhone implementatie van objective C. Zonder een goede training/cursus zal het ontwikkelproces erg vertragen door onverklaarbare bugs die in de applicatie zullen sluipen.

Stap 4 – Meer bureaucratie (Applicatie in de App Store krijgen)

Zo. Na wekenlang hard zwoegen is je applicatie af. Alles is getest, zowel in de emulator als op de iPhone zelf. Je wilt graag je applicatie verkopen. En dan komt het: Apple wil je applicatie wil keuren. Voordat je applicatie in de App Store terechtkomt, gaat Apple zijn uiterste best doen om bugs op te speuren. Ook wordt er gekeken of er niet al soortgelijke applicaties in de App Store staan. Dubbele functionaliteit is namelijk niet wenselijk, aldus Apple. Als laatste wordt er gekeken of de applicatie niet in strijd is tegen Apple’s voorwaarden. Mocht onverhoopt na al deze controles je applicatie toch in de App Store terechtkomen, dan wil Apple graag een deel van je vraagprijs. Die vraagprijs bepaal je zelf en 70% van die prijs komt bij jou als developer (of bedrijf) terecht. De overige 30% gaat naar Apple. Dit is natuurlijk niet vreemd, gezien het feit dat ook gratis applicaties aangeboden worden en de App Store zelf geld kost. Denk alleen al aan de benodigde bandbreedte.

Nu jouw applicatie in de App Store ligt, kan de marketingafdeling zijn werk doen. Nu is het zaak te zorgen zoveel mogelijk downloads te krijgen. De kracht van de App Store zit hem vooral in de lage prijs en daarmee ook de lage drempel voor gebruikers om de applicatie te kopen: ‘Die 3 euro maakt toch niet uit’.

Tot ziens in de App Store!

Comments
  • Henk
    Beantwoorden

    Ik heb een zeer goed idee om een app van te maken,
    heb alleen hulp nodig

Laat een reactie achter