Chat with us, powered by LiveChat

Hoe zorg je voor virale Social Media effecten?

De kracht van Social Media ligt in het delen van content, de voordelen van een netwerk en het bereiken van zoveel mogelijk personen. We weten inmiddels dat dit niet vanzelf gaat: een bericht op Twitter of een nieuwe weblog wordt niet zomaar gevonden en al helemaal niet vaak doorgestuurd of gedeeld op Social Media.

Het virale effect van Social Media is een element dat niet te onderschatten is. Hoe maak je hier als organisatie optimaal gebruik van? Enkele tips:

1 – Zorg voor eenvoudig deelbare content

Je prospects, klanten, bezoekers en fans komen op je website of Social Media kanalen, en willen informatie delen met anderen. Als dit te moeilijk is, of de mogelijkheid is niet aanwezig, dan haakt men snel af. Zorg voor informatie, nieuws, afbeeldingen, video’s en applicaties die makkelijk te delen zijn met anderen.

2 – Moedig je fans aan

Fans en klanten willen positieve ervaringen doorvertellen. Of ze twijfelen nog. Maak het ze gemakkelijk. Spoor ze aan om content te delen of om een aanbeveling over je bedrijf, product of dienst te schrijven. Help ze op weg. En beloon ze vervolgens met een compliment, waardebon of een stukje aandacht.

3 – Wees waar je publiek is en neem deel

Je fans, prospects en klanten komen niet enkel op jouw website. Ze zitten ook op vergelijkbare sites, discussiefora, nieuwsgroepen en Social Media kanalen. Misschien komen ze wel liever op je Facebook pagina of zoeken ze informatie over je bedrijf op LinkedIn. Zoek ze op en ga met ze in gesprek. Geef jezelf een gezicht op Social Media en communiceer met diegenen die belangrijk zijn voor je bedrijf en omzet.

4 – Is je content leuk genoeg om door te sturen?

 

Behalve merkfans kan je er ook voor zorgen dat anderen (suspects, prospects) je content delen. Creëer een leuke, interessante virale boodschap. Bedenk dat mensen content alleen door zullen sturen als ze verwachten dat de ontvangers dankbaar zullen zijn voor de informatie en het ‘niet hadden willen missen’. Bijvoorbeeld een video, spel, app of speciale actie. Zorg wel altijd voor een duidelijk link met je product of dienst. Anders vervaagt de aandacht snel.

Comments
  • Bart
    Beantwoorden

    @Remi: dat is natuurlijk wel afhankelijk van wat voor organisatie je bent. Experimenteren is niet voorbestemd voor grote organisaties; klanten en anderen gaan dan snel denken dat ze bereikbaar zijn via Social Media. Als je dan nog in de experimenteerfase zit, dan ben je er niet op ingericht om veel vragen, klachten en ideeën te ontvangen…

Laat een reactie achter