Chat with us, powered by LiveChat

Hoe registreer ik een merk?

Informatie over merk- en handelsnaamonderzoeken

Wil je een merk of een handelsnaam registreren, dan is het raadzaam om te onderzoeken of dit merk wel beschikbaar is voor gebruik en registratie. Er kunnen oudere identieke of overeenstemmende merken en identieke of gelijkende handelsnamen bestaan, waardoor je inbreuk maakt op merkenrechten. De houder van de oudere rechten kan juridische stappen ondernemen tegen het gebruik van jouw merk of handelsnaam. Om dit te voorkomen zijn er verschillende onderzoeken die je kunt uitvoeren om te checken of de naam of het merk al bestaat. Hieronder vind je de meest voorkomende.

1. Handelsnaamonderzoek

Hierbij wordt bij het Handelsregister van de Kamers van Koophandel onderzoek verricht onder identieke en gelijkende handelsnamen. Namen die niet zijn ingeschreven bij de KvK komen niet naar voren. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan handelsnamen die in het buitenland gevestigd zijn. Niet ingeschreven handelsnamen kunnen in beginsel wel een bezwaar voor de onderzochte naam of het merk vormen.

2. Identiek merkonderzoek

Bij het identiek merkonderzoek wordt bekeken of er een identiek merk geregistreerd is in het Merkenregister. Voor een beeldmerk kun je dit onderzoek niet gebruiken. In de Benelux kun je naast de geregistreerde namen ook ‘hangende aanvragen’ onderzoeken. Een merk met een kleine afwijking komt niet naar voren met dit onderzoek. Onderzoek je bijvoorbeeld Noordwest12, dan komt Nordwest12 niet naar voren. Je krijgt met dit onderzoek een eerste indicatie van de beschikbaarheid van het merk.

3. Gelijkenisonderzoek

Naast de identieke woord- en beeld- merken worden in het gelijkenis onderzoek naast de identieke merken ook de overeenstemmende merken naar voren gebracht. Nordwest12, maar ook bijvoorbeeld Westnoord12 en 12Noordwest komen naar voren. Dit onderzoek geeft het beste beeld van de mogelijke risico’s.

4. Gebruiksonderzoek

Met dit onderzoek check je of een bepaald merk wordt gebruikt en waarvoor het merk wordt gebruikt. Het zou kunnen zijn dat je een merk vervallen kan verklaren, zodat je jouw nieuwe handelsnaam in kunt zetten. Het recht op een merk kan vervallen worden verklaard wanneer het merk niet binnen vijf jaar na registratie in gebruik wordt genomen of als het gedurende vijf jaar niet wordt gebruikt.

5. Fonetisch identiek merkenonderzoek of Riss and Wiss onderzoek

Een Identical Screening Search (ISS) is een fonetisch merkonderzoek in een bepaald land, regio (RISS) of wereldwijd (WISS). Gelijk klinkende merken komen dus naar voren.

6. Index onderzoek

Met dit onderzoek kijk je naar alle merken die in het Merkenregister op een bepaalde naam staan ingeschreven. Namen van dochterondernemingen of de persoonlijke naam van de eigenaar komt niet uit het onderzoek naar voren.

7. Slagzinnenonderzoek

Het is raadzaam om ook voor slagzinnen een merkonderzoek te laten verrichten, eventueel aangevuld met een slagzinnenonderzoek dat wordt verricht in het Slagzinnenregister van het Genootschap voor reclame.

Kosten

De prijzen van deze onderzoeken verschillen onderling sterk. Bij het boip.int kost bijvoorbeeld een basisrecht onderzoek naar eerdere inschrijving, tot drie klassen 150 euro. Enkele andere links:
merkenregistratie.nl
Merkenbureau-merkecht.nl
Bouma.nl

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Crossmedia Communicatiegroep: 0513-65 69 99 of mail.

Laat een reactie achter