Chat with us, powered by LiveChat

Highlight Extensies: Callouts in Google AdWords

Sinds begin september is het in Google AdWords mogelijk om Highlight Extensions toe te voegen aan Google AdWords advertenties. Met deze functionaliteit kun je advertenties uitbreiden met callouts, kleine tekstjes van maximaal 25 karakters. Ideaal om de USP’s (Unique Selling Points) van jouw bedrijf, product of dienstverlening te benadrukken. Highlight Extensies zijn in een paar simpele stappen in te stellen. Zoals bij alle functionaliteiten van Google AdWords, worden de statistieken van de extensie precies bijgehouden. Zo heb je optimale controle over de ingestelde callouts en kun je gaandeweg optimaliseren!

Highlight en Sitelink extensies

Highlight extensies zijn te vergelijken met de sitelink extensies. Het verschil is dat callouts puur tekstueel zijn, en geen extra links bevatten. Het inzetten van highlight extensies is gratis, net als bij sitelinks. Je betaalt de normale klikkosten voor een advertentie waarbij de extra tekst wordt getoond. Highlight en Sitelink extensies kunnen naast elkaar gebruikt worden, zodat zowel de callouts als de sitelinks getoond kunnen worden bij jouw advertenties.

Instellen van Highlight extensies in AdWords

In een paar stappen kun highlights toevoegen aan jouw AdWords advertenties. Hiervoor ga je naar het tabje ‘Advertentie-extensies’ en kies je voor ‘Highlight-extensies’.

Highlight Extensies instellen in Google AdWords

Vervolgens kun je callouts aanmaken. Let op: om van callouts gebruik te kunnen maken in een advertentiegroep, moeten er op zijn minst twee staan ingesteld.

Callout extensies instellen in AdWords

Het is mogelijk om callouts toe te voegen op campagne- en advertentiegroepniveau. Op campagneniveau kun je bijvoorbeeld algemene kernwaarden toevoegen. Op advertentiegroepniveau kun je specifieke USP’s toevoegen die passen bij het product of de dienst waar je op adverteert. Een combinatie van beiden is mogelijk, zodat je per advertentiegroep kunt analyseren welk type callout het beste presteert.

Waarom worden mijn Highlight Extensies niet vertoond?

Als je Highlights instelt voor een AdWords campagne, dan betekent dit niet dat de callouts altijd zichtbaar zijn bij de advertenties. Net zoals bij de sitelink extensies, wordt bij callouts door Google gekeken naar de beschikbare ruimte en de positie van jouw advertentie. Als adverteerder heb je hier minimale invloed op. In AdWords kun je exact bijhouden welke callouts zijn vertoond en hoe ze presteren. Zo kun je precies bijhouden hoe de door jou toegevoegde USP’s hebben gepresteerd.

Tips voor het inzetten van callouts

Google adviseert om de tekst van callouts kort te houden. Gebruik maximaal 12 tot 15 karakters voor het instellen van een callout. Wees met deze teksten zo specifiek mogelijk. Dit is namelijk de uitgelezen kans om je te onderscheiden van de concurrentie.

Zet je de highlight extensies in? Kijk dan altijd naar het resultaat. Analyseer welke teksten het beste werken en experimenteer met nieuwe callouts. Zo kun je callouts, net als advertentieteksten en zoekwoorden, continu blijven optimaliseren.

[one_sixth]Bert-Hofstede-CMCG[/one_sixth] [five_sixths_last]Bert Hofstede
Adviseur Online Marketing / SEO / SEA
b.hofstede@cmcgroep.nl / 020 – 788 41 80
Bekijk mijn LinkedIn profiel[/five_sixths_last]

Laat een reactie achter

headerbeeld