Chat with us, powered by LiveChat

Het (online) succes van The Voice of Holland

Vlak na de zomer van 2010 werden we weer opgezadeld met de 300ste ‘gloednieuwe’ talentenjacht op de buis. Het concept van de show werd alleen iets gewijzigd. Ik ben groot fan van The Voice of Holland. Niet alleen omdat er daadwerkelijk talent in deze talentenjacht zit, maar meer nog omdat er een goede combinatie is gemaakt tussen TV en social media…

Unieke samenwerking

The Voice of Holland (of ook wel TVOH) is het resultaat van een nieuwe samenwerking tussen Talpa (producent), RTL (broadcaster) en Ordina/Clockwork (digital agency). De kijkcijfers groeien naar 3 miljoen kijkers per uitzending. Daarnaast groeit de show ook op Twitter. #tvoh versloeg zelfs #sinterklaas als trending topic in december. Tijdens de uitzendingen op tv wordt Twitter gepromoot, evenals het gebruik van Facebook en Hyves. De zangers en zangeressen zijn dus echt te benaderen via deze netwerken. Zo komt de kijker dichtbij de ‘beroemdheid’, daar ligt de kracht.

Online stappenplan

Het online stappenplan is goed doordacht voor deze show. Het stappenplan bestaat uit drie stappen:

1. TV-commericals

In reclameblokken op tv werd het programma gepromoot, zodat geïnteresseerden naar de website werden geleid. In deze fase was social media nog ondergeschikt. Via een massamedium kwamen de kandidaten op de website terecht.

2. Online audities

Er werd een speciaal zangprogramma geïnstalleerd op de website, waardoor je kon zien hoe je het er vanaf bracht. De kwaliteit van je auditie werd beoordeeld binnen 30 seconden en alleen de beste zangers en zangeressen gingen door. Daarnaast konden ze hun eigen auditie delen, bijvoorbeeld op Facebook of Hyves.

3. Programma uitzendingen

In de uitzendingen op vrijdagavond worden sponsors betrokken en er wordt veel aandacht besteed aan social media zoals Twitter, Facebook en Hyves. Via Twitter kunnen kijkers live in de uitzending komen met hun tweets. Daarnaast is de hashtag #tvoh vanaf het begin gecommuniceerd, waardoor er een sterke eenheid ontstond in het gebruik ervan.

Ben Saunders

Ben is de grootste publiekslieveling van het stel. Zijn auditie verscheen direct op Youtube en werd ruim 1 miljoen keer bekeken. Zijn Hyvespagina telt inmiddels ruim 98.000 leden en opTwitter volgen meer dan 40.000 mensen hem. Ben heeft dus een enorm bereik, dat hij kan inzetten voor verdere promotie.

Je zou misschien zelfs kunnen stellen dat hij door middel van social media de talentenjacht zou kunnen winnen, wanneer hij zijn publiek juist ‘bewerkt’. Doordat het programma zoveel aandacht besteed aan social media, hebben de kandidaten die hierin thuis zijn meer kans om de show te winnen.

Actie – reactie

Via Twitter is het idee ontstaan om een TVOH event te organiseren. Onder de hashtag #TVOH020 werd dit verder bekendgemaakt. Voor het evenement werd het logo van de show gebruikt. Talpa beriep zich direct op merk- en auteursrechten en wilde de organisatie van het evenement aanpakken voor onrechtmatig gebruik. Een foute reactie, de kracht van Twitter werd zelfs door Talpa even onderschat.

De fans startten namelijk direct een actie met de hashtag #talpazuigt omdat het doel van het evenement juist was om #tvoh nog bekender te maken. Gelukkig reageerde Talpa snel en mag het logo nu (licht aangepast) gebruikt worden voor het evenement. Daarnaast gaf Talpa ook nog 2 kaarten weg voor de liveshow op 17 december. Op basis van deze reactie Twitterden de fans vervolgens #Talpaluistert. Talpa loste de kwestie snel op en kreeg ook hier weer de credits voor op Twitter.

Comments
  • voice of holland
    Beantwoorden

    Wat een geweldig idee zo met dat draaien van de stoelen.
    Vorig jaar ook gekeken en vond de shows geweldig.
    Dit jaar met Marco Borsato, ben benieuwd.

Laat een reactie achter