Chat with us, powered by LiveChat

Guerrilla marketing: waar moet je rekening mee houden?

Leiden beperkte budgetten tot creativiteit?

Met weinig middelen en media grote verschuivingen veroorzaken. Dat is de essentie van guerrilla marketing. Die veelal -als je het goed aanpakt- leidt tot ‘word of mouth’ of ‘virale’ effecten. Mensen gaan ervaringen aan elkaar overseinen. Wat voor effecten dat kan hebben op internet, weten we allemaal. Via Youtube zijn kleine merken groot geworden. Guerrilla campagnes vergen naast goede ideeën ook precieze regie. En vaak ook behoorlijk wat budget. Hieronder een checklist.

Guerrilla marketing. Een checklist.

  • Iets leuks verzinnen kunnen we allemaal. Er een positieve beweging uithalen en het idee in een uiteindelijk positief effect te laten resulteren is een ander verhaal. Bedenk vooraf goed ‘waarom’ je guerrilla of viral marketing in wilt gaan zetten en wat voor resultaten het op moet leveren.
  • Als je niet authentiek een verhaal wilt overbrengen gaat het niet werken. Veelal moet je dus een ‘omtrekkende beweging’ maken. Niet vanuit je eigen merk of product, maar vanuit het interesseveld van de doelgroep.
  • Om die authenticiteit van je verhaal of actie te verhogen, zul je al snel ‘niet betaalde’ media in willen zetten. Online zijn er legio (social media). Binnen het traditionele medialandschap zullen outdoor campagnes eerder leiden tot hoog bereik. Besef je wel dat ‘buiten’ niet alles zomaar mag…
  • De resultaten zijn vooraf moeilijk in te schatten en te plannen. Begin op kleine schaal en bekijk wat de mogelijke effecten kunnen zijn.
  • Datzelfde geldt voor de tijd: bedenk dat een ‘viraal’ effect pas na weken kan opbloeien.

Direct aan de slag met guerrilla marketing?

Binnen de Crossmedia Communicatiegroep zit een multidisciplinair team van specialisten dat je wegwijs kan maken in de wereld van guerrilla marketing. Als adviseur en meedenker of voor begeleiding op projectbasis.Van strategisch advies tot (online) activatie.  Mail of bel direct: 0513 65 69 99.

Laat een reactie achter