Chat with us, powered by LiveChat

GRP’s? Wat is dat nu weer?

Het inzetten van media, in welke vorm dan ook, kan erg kostbaar zijn. Belangrijk is dan natuurlijk om te weten hoe het bepaalde type media ‘presteert’. Om dit te meten wordt er in de reclamewereld vaak gebruik gemaakt van GRP’s, oftewel Gross Rating Points. Het mooie is dat GRP’s niet afhankelijk zijn van de omvang van het type media (de lengte van een commercial of de grootte van een advertentie).

door Annemieke Smit

Kijk- en luisterdichtheid

Hoe bereken je de GRP van een in te zetten media? Een GRP is het product van het percentage van de doelgroep die bereikt wordt, maal het aantal keren dat de uiting wordt gezien of gehoord door de doelgroep. Bijvoorbeeld: met een radiocommercial behaal je een contact frequentie van 5 (het aantal keer dat iemand de spot hoort: GCF, gemiddelde concact frequentie) op de radio, met een bereik van 60% van de doelgroep. Deze commercial heeft een GRP van 300 (5 x 60%). Aangezien één GRP gelijk staat aan 1% kijk-/luisterdichtheid binnen de betreffende doelgroep, zou je kunnen stellen dat de doelgroep met 300 GRP dus drie keer bereikt wordt.

Met de GRP uitkomst krijg je vervolgens een maatstaf van kosten per GRP. Op deze manier kun je goed kosten per GRP vergelijken. Onderstaand een mooi voorbeeld voor de kosten per GRP voor radio. (Bron: NLO, Carat report)

Radio 1
Radio 3
Sky radio
538
BNR

385
474
333
491
2424

Laat een reactie achter