Chat with us, powered by LiveChat

Geen AdWords advertenties meer in de rechterkolom

Afgelopen vrijdag, 19 februari, heeft Google een grote wereldwijde verandering in de zoekresultaatpagina’s doorgevoerd: de advertenties aan de rechterkant zijn verdwenen. Daarnaast worden er nu vier in plaats van drie advertenties bovenaan de pagina weergegeven. Ook worden er drie advertenties onder aan de pagina weergegeven.

Welke impact heeft dit?
Binnen de SEO wereld wordt er niet al te positief op deze wijziging gereageerd. Dit is ook wel logisch aangezien er bij vrijwel iedere zoekopdracht eerst vier AdWords advertenties weergegeven worden voordat het eerste organische resultaat getoond wordt, als deze überhaupt al boven de vouw weergegeven wordt. Je kan je dus ook afvragen wat de waarde van een organische #1 positie is.

Schermafbeelding 2016-02-22 om 09.19.27

Ook binnen de AdWords wereld zal er een en ander gaan veranderen. Doordat geen enkele adverteerder zijn of haar advertenties onder aan de pagina geplaatst wil hebben (aangezien dit wel voor vertoningen zorgt, maar voor vrijwel geen klikken, zal dit gaan zorgen voor een verslechtering in de kwaliteit van het AdWords account) zal er hoger geboden gaan worden. Dit zal gaan zorgen voor een stijging in de gemiddelde kosten per klik.

Waarom doet Google dit?
Enerzijds geeft Google zelf aan dat ze al vanaf 2010 bezig zijn met het testen van dit design waarbij de resultaten, voor zowel de gebruiker als voor de adverteerder, enkel positief zijn. Deze wijziging is dus vanuit gebruikersoogpunt doorgevoerd. Nu is de vraag of het tonen van alleen maar advertenties voor een positieve ervaring zal gaan zorgen.

De andere kant van het verhaal is dat de omzet van Google voor het grootste gedeelte uit AdWords afkomstig is. Door het tonen van een extra advertentie aan de bovenkant van een zoekresultaatpagina en de naar verwachting stijgende klikprijzen, zal dit resulteren in een hogere omzet.

Schermafbeelding 2016-02-22 om 09.18.35

De komende maanden zal iedereen de daadwerkelijke impact van deze wijziging gaan merken. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd!

Vragen over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op!


Online marketing & activatie consultant

Laat een reactie achter