Chat with us, powered by LiveChat

Google gaat voor mobile-first

Het hing al enige tijd in de lucht; Google gaat voor mobile-first. Deze woorden zijn ook uitgesproken door Gary Illyes, webmaster trends analyst bij Google in Zwitserland.

Nu denk je vast, “Joh dat wisten we toch al lang? Google vindt het al een hele tijd belangrijk dat websites geschikt zijn voor mobiele apparaten en hetzelfde geldt voor de snelheid van een website.”. Dit klopt! Maar sinds vrijdag 4 november heeft Google de volgende grote wijziging doorgevoerd.

Today, most people are searching on Google using a mobile device. However, our ranking systems still typically look at the desktop version of a page’s content to evaluate its relevance to the user. This can cause issues when the mobile page has less content than the desktop page because our algorithms are not evaluating the actual page that is seen by a mobile searcher.

To make our results more useful, we’ve begun experiments to make our index mobile-first. Although our search index will continue to be a single index of websites and apps, our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that site, to understand structured data, and to show snippets from those pages in our results. Of course, while our index will be built from mobile documents, we’re going to continue to build a great search experience for all users, whether they come from mobile or desktop devices.

Maar wat houdt dat nou in?
In het kort komt het neer op het volgende. In het verleden crawlde Google website op basis van een desktop device en aan de hand van de uitkomsten volgde een ranking. Nu gaat Google websites als een mobiel apparaat benaderen en aan de hand van die uitkomst een ranking bepalen.

Deze stap is genomen doordat er anno 2016 er steeds meer mensen via een mobiel apparaat het internet op gaan. Deze “trend” zal zich blijven doorzetten en dit zal ervoor zorgen dat het aantal mobiele zoekopdrachten boven het aantal desktop zoekopdrachten uit zal komen (In een aantal landen is dit al enige tijd het geval). Om aan de wensen van de gebruikers van Google te voldoen, gaat Google websites op basis van het mobiele algoritme beoordelen. Heb je op dit moment een responsive website, en zorg je ervoor dat de content op de mobiele en desktop variant gelijk is? Dan hoef jij je helemaal nergens zorgen om te maken. Maar maak je op dit moment gebruik van een uitgeklede variant van je desktop website als mobiele website en toon je hier andere (of minder) content op? Dan is er zeker werk aan de winkel.

Je moet opletten..
– … wanneer je bepaalde website configuraties ingesteld hebt waardoor de inhoud van je mobiele website anders is ten opzichte van de desktop variant;
– … wanneer je gebruik maakt van gestructureerde markup. Zorg er altijd voor dat deze markup op zowel de mobiele als de dekstop variant gelijk zijn.

Gebruik de robots.txt testing tool in Google Search Console om te verifiëren dat de Googlebot je mobiele website kan bereiken.

Vragen over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op!


Chief Digital Officer (CDO)

Laat een reactie achter

CMCG online update