Chat with us, powered by LiveChat

Google Engage for Agencies – David Booth

Dinsdag 20 september 2011 vond het eerste Nederlandse Google Engage evenement in Utrecht plaats. Meer dan 250 AdWords marketeers waren hierbij aanwezig om aan de lippen van AdWords goeroe David Booth te hangen. ClickQ was hier uiteraard ook bij aanwezig.

David Booth

David Booth is een AdWords Certified Trainer en  werkt voor  het bedrijf Cardinal Path wat vestigingen heeft langs zowel de oost- als de westkust van de Verenigde Staten. David heeft  meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van online marketing en met name Google AdWords en geeft regelmatig, wereldwijd, seminars. Dit was ook te merken aan de enthousiasme dat hij uitstraalde tijdens zijn verhaal.

Wat doen mensen eigenlijk online?

Voor een online marketeer is het uitermate belangrijk om te weten wat mensen online doen. Het is niet verbazingwekkend dat het bekijken van de e-mail op nummer 1 staat. Op nummer 2 staat het zoeken op internet en laat dit nou net de specialiteit van Google zijn. Google is hier zelfs dusdanig goed in dat ze in het eerste kwartaal van 2011 maar liefst $ 8,58 miljard omzet wisten te realiseren!
Dit is weer te verklaren door het feit dat Google wereldwijd, op het gebied van zoeken, een marktaandeel van 67% heeft. De overige 23% wordt verdeeld onder Yahoo, Microsoft en wat kleinere zoekmachines. Google bereikt zelfs 80% van alle internetters wereldwijd!

De verwachting is dat, er in de Verenigde Staten alleen al, het online advertentie budget in 2014 zal stijgen tot $ 40,5 biljoen.

Relevantie

Relevantie is het keyword van Google AdWords. Relevantie is zelfs het keyword van alle online marketing activiteiten. David wist dit erg concreet uit te leggen door het volgende voorbeeld:

“Bij traditionele marketing wordt er langs een snelweg een billboard van een flatscreen tv  aanbieding geplaatst. Hoe groot is de kans dat alle automobilisten die op deze snelweg rijden, geïnteresseerd zijn in het kopen van een flat screen tv? En hoe kan het resultaat van deze campagne concreet gemeten worden?

 

Het is vele malen effectiever om online, gericht, te adverteren aangezien hiermee de juiste, geïnteresseerde doelgroep wel wordt bereikt. Ook kan het resultaat van deze campagne gemeten worden en kan er op ieder gewenst moment bijgestuurd worden.”

David wil hiermee duidelijk maken dat door online adverteren de juiste doelgroep, gericht, bereikt kan worden. Deze doelgroep is al geïnteresseerd in het product en is hierdoor eerder geneigd om tot een conversie over te gaan.

Google AdWords werkt doormiddel van een virtuele veiling

Het is van belang te weten dat het veilingsysteem van Google Adwords niet de hoogste bieder automatisch de beste positie geeft. De positie van uw advertentie wordt bepaald door de relevantie (kwaliteitsscore) maal het maximale bod per klik (max CPC) te berekenen.

De kwaliteitsscore van een zoekwoord wordt bepaald door onder andere het doorklik percentage van de tekstadvertentie, de relevantie van het zoekwoord en de uiteraard door de landingspagina.

Onderstaande tabel geeft de werking van de veiling duidelijk weer.

Adverteerder Max CPC bod Kwaliteitsscore AdRank Advertentiepositie
A $ 0,40 6 $ 0,40 x 6 = 2,4 1
B $ 0,35 5 $ 0,35 x 5 = 1,8 2
C $ 0,80 2 $ 0,80 x 2 = 1,6 3
D $ 1,00 1 $ 1,00 x 1 = 1 4
E $ 0,05 5 $ 0,05 x 5 = .25 5
F $ 0,10 2 $ 0,10 x 2 = .2 6

 

Het belang van de kwaliteitsscore is dus erg groot. Als marketeer of bedrijf heeft het dus geen enkele zin om veel geld in te zetten op zoekwoorden die een lage kwaliteitsscore hebben. Veel efficiënter is het om de kwaliteit van deze zoekwoorden te verhogen of om op andere, relevantere, zoekwoorden te adverteren.

De kracht van het toekennen van een waarde aan een doel

Na het benadrukken van het belang van de kwaliteitsscore ging David in op het instellen van doelwaarden. Voor een webshop is het toekennen van een waarde aan een doel (verkoop) eenvoudig. De inkoopwaarde, verkoopwaarde en de marge van het product zijn bekend waardoor het voor de marketeer duidelijk is hoeveel marketingbudget er uitgegeven mag worden om 1 product te verkopen.

Bij bedrijven zonder webshop, of die diensten aanbieden, ligt dit wat ingewikkelder. Veel van deze bedrijven zullen denken dat het niet mogelijk is om net als webshops met doelwaardes te werken. Toch kan ook bij deze bedrijven bepaald worden hoeveel het behalen van een doel, bijvoorbeeld een contactmoment, waard is. Aan de hand van deze waarde kan de marketeer ook hier bepalen hoeveel marketingbudget er uitgegeven mag worden om dit doel te behalen.

Wanneer dit geanalyseerd wordt binnen Google AdWords is duidelijk vast te stellen wat een specifiek zoekwoord kost en hoeveel dit zoekwoord oplevert. Aan de hand van deze gegevens kan een campagne veel gerichter geoptimaliseerd worden.

Concreet kan dit betekenen dat een bedrijf zich specifiek op 1 product/dienst gaat richten omdat hier de meeste omzet uit gehaald kan worden, terwijl ze nog een legio aan andere producten/diensten aanbieden.
De marketeer kan, aan de hand van de kosten en de opbrengsten, schematisch aantonen dat product ‘x’ niet rendabel is terwijl product ‘y’ dit wel is en adviseren om enkel en alleen op product ‘y’ te adverteren.

Google AdWords tips van David Booth

  • Het kost veel tijd om een goede Google AdWords campagne te ontwikkelen en te beheren. Wanneer u hier niet wekelijks genoeg tijd aan besteed kunt u dit beter uit besteden aan een gespecialiseerd en gecertificeerd online marketingbureau, zoals ClickQ.
  • Wees binnen uw AdWords campagne uitermate specifiek en relevant.
  • Vermeld in de tekstadvertentie duidelijk wat u van de prospect verlangt.
  • Maak uw advertenties anders dan die van de concurrentie.
  • Gebruik de verschillende hulpprogramma’s die voorhanden zijn voor het meten van verkeer, seizoensinvloeden en concurrentie.
  • Bepaal duidelijk de doelstelling van een campagne. Een campagne op naamsbekendheid is compleet anders als een campagne gericht op conversies.
  • Maak gebruik van de mogelijkheden die Google AdWords u bied. Denk hierbij onder andere aan advertentie-extensies, targeting, beeld- en videoadvertenties en remarketing.
  • Ken waardes toe aan de ingestelde doelen. Op deze manier kunt u duidelijk uw ROI berkenen en concreet bijsturen op de lopende Google AdWords campagnes.
  • Zorg voor de koppeling tussen Google AdWords en Google Analytics.
  • Blijf continu bezig met het A/B testen van zowel campagnes, advertenties, landingspagina’s, buttons etc.

Wanneer u zelf wilt starten met Google AdWords moet u zich realiseren dat hier erg veel tijd en kennis in gaat zitten. Het is met Google AdWords erg gemakkelijk om grote bedragen te spenderen zonder dat dit ook maar een cent oplevert!


Als u deze tijd en kennis niet heeft kunt u ClickQ benaderen om een Google AdWords campagne voor u te schrijven en te beheren. ClickQ is een gecertificeerd Google AdWords partner van Google en heeft de kennis, ervaring en passie in huis om uw Google AdWords campagne succesvol te maken.

 

Comments
  • MarketSharer
    Beantwoorden

    Mooi en helder verhaal Sebastiaan !

Laat een reactie achter