Chat with us, powered by LiveChat

Google Adwords werkt toch niet

Dit waren de woorden van één van de toehoorders van een presentatie die ik onlangs gaf over zoekmachine marketing. De man was er van overtuigd dat Google Adwords niet werkte, hij had immers maar 1 aanvraag gehad in 5 maanden tijd. Toch zou ik niet direct de conclusie trekken dat zijn Google Adwords campagne heeft gefaald… Hieronder een aantal dingen om rekening mee te houden wanneer je start met Adwords.

Beantwoord eerst vragen

Welk doel heeft je campagne? Wie is je doelgroep? Maak je gebruik van verschillende advertenties? Op welke zoekwoorden richt je je? In welke regio adverteer je? Promoot je een actie? Allemaal vragen die je vooraf moet stellen wanneer je start met Google Adwords. Pas wanneer je een gericht doel hebt met je campagne, kun je resultaten boeken.

Maak verwachtingen waar

Google Adwords is er in de meeste gevallen op gericht meer (kwalitatieve) bezoekers naar een website te genereren. Niet meer dan dat. Wanneer een bezoeker op je advertentie heeft geklikt, zul je het daarna zelf moeten waarmaken op je eigen website of landingspagina. Zorg er dus voor dat je Adwords campagne aansluit op de inhoud van je website. Praat je in je site over ‘advies op maat’? Spreek daar dan ook over in je Adwords campagne. Wanneer je advertentie niet aansluit op de inhoud van je website, zullen de bezoekers snel weg zijn omdat ze geen verband zien tussen advertentie en de site waar ze terecht komen. Een teleurstelling is het resultaat. Verwerk dus altijd een goede call to action in je advertentie, dan weten bezoekers wat ze kunnen verwachten als ze doorklikken.

Richt in op conversie

Eenmaal op de website moet je zelf zorgen dat bezoekers klanten worden. Richt je website daarom in op conversie als je doelen wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld meer offerte aanvragen? Richt je website daar dan op in. Zorg ervoor dat iedere pagina een duidelijk doel heeft, bijvoorbeeld door gebruik van interne links of actiebuttons. Zo verwijs je de bezoeker makkelijker door naar je contactformulier, call-me-now button of een andere vorm van conversie.

Meet en evalueer

Bekijk met Google Analytics wat je Adwords campagne doet voor je website. In Analytics kun je precies zien welke zoekwoorden succesvol zijn, hoeveel van je bezoekers via Google Adwords komen, hoe lang ze op de website zijn, hoeveel pagina’s ze bezoeken en hoeveel doelen je uiteindelijk behaald met Adwords. Meet en evalueer deze resultaten. Niet tevreden? Kijk dan nog een kritisch naar de inzet van je campagne en je complete website en ga kijken waar het beter kan. Natuurlijk kan ClickQ je daar ook bij adviseren.

Begin nooit ‘zomaar’ met een Google Adwords campagne. Denk goed na over wat je wilt bereiken en stel doelen vast. Hou er rekening mee dat een Adwords campagne altijd onderdeel is van een groter geheel. De inzet van Google Adwords alleen is geen garantie voor meer conversies. Bekijk dus ook je website en conversiemomenten goed en bedenk dat alle delen samen hetzelfde doel moeten hebben. Als je niet direct tevreden bent, stel je je campagne bij of pas je je website aan. Denk altijd in het groot, alles is met elkaar verbonden…

Laat een reactie achter