Chat with us, powered by LiveChat

Google Adwords breidt tekstadvertenties met 50% uit

Google heeft zojuist een beta uitgebracht waarbij tekstadvertenties 50% groter worden. Hoewel we net een grote verandering hebben gehad, het verdwijnen van de rechterkolom in de zoekresultaten, lijkt deze beta een tweede grote stap te zijn. Het wordt nog een beta genoemd gezien (nog) niet alle adverteerders toegang hebben tot deze ‘Expanded Text Ads’.

Wat verandert er precies?

De nieuwe advertenties die kunnen worden aangemaakt hebben een iets andere opbouw dan we gewend zijn van de advertenties zoals wij ze nu kennen. Zo is het mogelijk om bij de ETA (Expanded Text Ads) twee titels te gebruiken. Deze titels dienen per stuk uit maximaal 30 tekens te bestaan. Hiernaast krijg je mogelijkheid om één omschrijvende regel toe te voegen. Deze was voorheen opgebouwd uit 2 verschillende regels waarbij je rekening moest houden met het aantal tekens per regel. Nu krijg je maximaal 80 tekens te spenderen voor die ene regel. Het is dus mogelijk om langere zinnen te gebruiken zonder je druk te hoeven maken over lange woorden die worden afgebroken doordat je het aantal tekens per omschrijvingsregel overschrijd.

Kortom:

  • 2 titels (max 30 tekens)
  • 1 lange omschrijvingsregel (80 tekens)

adwords eta 2

Zitten er ook nadelen aan?

Wanneer je door de adverteerders bril kijkt is er maar één aanpassing die twijfelachtig kan zijn voor jou als adverteerder. De zichtbare URL is niet aanpasbaar omdat Google deze automatisch genereert aan de hand van de landingspagina die je invoert. Mocht je pagina naam (URL) dus afwijken van hetgeen waarmee je adverteert, dien je dit creatief op te lossen. Voor de niet adverteerders is deze aanpassing een nadeel. De advertenties zijn iets groter qua formaat en dus dient er langer gescrold te worden om naar de organische resultaten te gaan.

Verwachtingen en voorbereiding

Wanneer je ETA’s aanmaakt gelden deze voor alle apparaten (zowel desktop als mobiel). Het is op dit moment nog niet mogelijk om aparte advertenties aan te maken voor mobiel. De verwachting is dat we een stijging gaan zien in CTR (click-through-rate), de advertenties zijn immers een stuk groter dan voorheen. Zoals hiervoor al aangegeven gaat dit ten koste van de organische resultaten. Ook al geeft Google aan deze aanpassing door te voeren om een uniform gevoel te creëren verdeeld over de verschillende apparaten, het zorgt logischerwijs voor meer klikken op advertenties en dus voor inkomsten aan de kant van Google.
De voorbereiding op deze advertenties gaat hem zitten in het schrijven van de nieuwe advertenties gezien de ETA’s naast de ‘normale’ advertenties gaan draaien. Het is dus niet simpelweg een copy-paste verhaal. Daarnaast dien je uiteraard rekening houden met een nieuwe manier van schrijven. Omdat de CTR stijgt, en dus de klikken, zal je ook rekening moeten houden met meer kosten.

 


Online marketing & activatie consultant

 

Laat een reactie achter

CMCG online updateCMCG online update