Chat with us, powered by LiveChat

Gesloten appstores vs. het open internet ?

Eén van de meest succesvolle ideeën van de afgelopen jaren is het appstore concept dat Apple op de iPhone heeft geïntroduceerd. Inmiddels is dit concept door vele andere platforms overgenomen. Maar is het als organisatie wel verstandig om hierin mee te gaan of is dit vooral een succes voor de bedenkers van het platform?

 

Veel kansen in de app economy

Het ontwikkelen van apps lijkt een mooie bezigheid. Bedrijven als Apple en Google creëren met iPhone OS en Android een platform dat door miljoenen mensen wordt gebruikt. Afgelopen week werd bekend dat er alleen al per dag 200.000 nieuwe Android telefoons verkocht worden. Als je dus vandaag een app in de android market (de winkel op Android telefoons waar je de apps kunt kopen) plaatst, groeit je potentiële klantengroep met 200.000 mensen per dag! Verpakking, distributie en marketingkosten voor een app stellen niets meer voor. Goed, een bedrijf als Apple snoept 30% van je opbrengsten af, maar dat is allemaal ‘no cure no pay’. Een leuk casual spel als Angrybirds is inmiddels al meer dan 6,5 miljoen keer aangeschaft voor een prijs van minimaal 0,80 euro en maximaal 4 euro. Een belangrijke reden waarom zoveel mensen een dergelijk app aanschaffen is de eenvoud van de aankoop. Je sluit eenmalig een betaalaccount af bij bijvoorbeeld Apple en vervolgens koop je met één klik een app.

Open vs gesloten internet

Het grote probleem van het app model is dat we te maken hebben met een systeem dat fundamenteel anders is dan internet. Internet is een open systeem dat op elk apparaat werkt. Of het nu een computer of een telefoon is en of er een Mac, Linux, Windows of Google besturingssysteem op staat. Bij de appstores is dat niet het geval. Alle apps die in een dergelijke store staan werken alleen op een specifiek platform. Dit heeft een aantal vervelende gevolgen. Stel dat je als gebruiker een specifieke app op je mobiele telefoon veel gebruikt. Wanneer je dan een nieuwe telefoon koopt, ben je bijna gedwongen om weer voor hetzelfde platform te kiezen. Aan de andere kant is het voor ontwikkelaars vervelend, omdat ze gedwongen worden om een app voor verschillende platforms te bouwen om hun klanten te behouden.

Terug naar de browser

Toch is er een alternatief voor de appstores. Gewoon terug naar het oude, vertrouwde internet in de browser. Met HTML-5 wordt een standaard neergezet die de komende jaren op alle computers en platforms in een webbrowser moet gaan werken. Google introduceert dit najaar de Chrome appstore, waarmee centraal afrekenen mogelijk is. Je koopt via Google en kunt vervolgens op elk apparaat de app gebruiken (als de browser HTML-5 ondersteunt). Wanneer je een applicatie dus op deze techniek baseert, hoef je hem maar één keer te ontwikkelen. Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om (nu de appstores nog veel macht hebben) een eenvoudige app te maken die niets anders doet dan de HTML-5 pagina in een browser laten zien. De hoofdredacteur van Wired schreef deze week dat internet ten onder zal gaan aan de app-economie. Ik denk dat de appstores op de lange termijn door hun gesloten karakter wel eens het onderspit kunnen gaan delven. Kijk maar eens naar organisaties als deNOS en de BBC, die bewust zo veel mogelijk content in browers aanbieden en niet voor elk platform een app ontwikkelen.

 

Laat een reactie achter