Facebook verandert het bewerken van link previews

Help, ik kan op Facebook de foto, titel of tekst bij mijn linkje niet meer aanpassen!

Ondertussen zullen veel bedrijven wel gemerkt hebben dat Facebook een verandering heeft doorgevoerd waardoor we link previews niet meer aan kunnen passen. Hoewel er een aantal opties zijn om tóch de link previews aan te kunnen passen, is er nog geen optie beschikbaar die even simpel werkt als voorheen.

Facebook heeft besloten de functie voor het bewerken van link-berichten uit te schakelen om de verspreiding van “fake news” en “clickbait” tegen te gaan. Dit betekent helaas ook dat ‘even snel een andere foto bijvoegen of de titel aanpassen’ verleden tijd is. Gelukkig is het aanpassen van de onder-tekst, de titel en de afbeelding nog wel mogelijk!

Open Graph

Wanneer je binnen Facebook de link preview aan wilt passen kan dit sinds de Facebook verandering van juli weer ten dele. Wanneer het inladen in Facebook alsnog fouten geeft, is het zaak om in je website – waar je link vandaan komt – bepaalde metadata juist ingesteld te hebben staan om een mooie link preview te krijgen. Hiervoor gebruik je het Open Graph protocol op je website. Op je website ‘hang’ je extra informatie aan een bericht of pagina, handmatig of met behulp van een plug-in. Binnen jouw website geef je al de informatie aan je bericht of pagina mee die je op Facebook in de preview te zien krijgt. Door deze data binnen je website aan te passen kun je dus de preview alsnog beïnvloeden.

Social media management tools

Verschillende socials media management tools hebben zelf al aangegeven wat bij hun tool als workaround kan worden ingezet. Soms moet er een advertentieaccount gekoppeld worden aan de tool, soms moet er een button worden toegevoegd. De aanpak om alsnog link previews aan te kunnen passen verschilt dus per tool.

Advertenties

Een manier om aanpassingen altijd te kunnen doen, zonder Open Graph metadata te hebben ingevuld in je website (bijvoorbeeld omdat je geen toegang hebt tot het CMS van de website), is gebruik te maken van je advertentieaccount op Facebook.  Er moet een link-advertentie worden gemaakt die door Facebook wordt gecontroleerd en goedgekeurd. Bij goedkeuring kan de ‘advertentie’ via de ‘Paginaberichten-tool’ gepubliceerd of ingepland worden op je pagina. Vervolgens pauzeer je de advertentie om niet te hoeven betalen.

Hulp nodig bij het instellen van je social media berichten, het opmaken van een uitgebreide contentkalender of het maken van een kanaal-specifieke strategie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Laat een reactie achter

Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter

CMCG online updateCMCG online update