Chat with us, powered by LiveChat

Facebook Timeline voor bedrijven beschikbaar

Gisteravond vond de Facebook Marketing Conference in de Verenigde Staten plaats. Een evenement waar vaak vernieuwingen in Facebook worden geïntroduceerd. Deze keer was het niet helemaal nieuw, maar toch ook wel. De Facebook Timeline functie, waar we hier eerder al over schreven, is vanaf heden namelijk ook beschikbaar voor bedrijven en merken.

Design

De nieuwe Timeline functionaliteit is per direct beschikbaar voor alle Facebook Pages. Als beheerder van deze pagina’s kan je er echter voor kiezen om tijdelijk het oude design te behouden. Dit biedt tijd om het nieuwe design al vast te ontwerpen en in te richten. Op 30 maart a.s. gaan alle pagina’s standaard over op het nieuwe design.

Coca-cola Facebook Timeline

De nieuwe look van Facebook biedt enkele mooie mogelijkheden om je als bedrijf of merk beter te profileren. Zo kan het grote headerbeeld aangepast worden en als design-element opvallend getoond worden.  Tezamen met de profielfoto zijn dan stijlvolle concepten te ontwerpen. Laat de designers maar hun gang gaan!

Historie

Voor bedrijven met een rijke historie, zoals Starbucks, is het mogelijk om de complete geschiedenis in de nieuwe Timeline te plaatsen. Hier zit echter wel even tijd in. Voor échte fans is het natuurlijk fantastisch om te zien hoe een bedrijf of merk er 40 jaar geleden uit zag en hoe het in de loop der jaren veranderd is. Autofabrikant Ford gaat zelfs helemaal terug tot de oprichting in 1903.

Activiteit van vrienden

Nog meer relevantie

In het nieuwe design is ook goed te zien wie van je vrienden een update schrijft of een foto plaatst over een bepaald merk of bedrijf. Dit komt namelijk prominent op de Facebook Timeline te staan. Zo wordt een organisatie, bedrijf, merk of product een stuk relevanter, omdat direct te zien is wie in een bepaalde vriendenkring een associatie met de bewuste organisatie of het bewuste merk heeft. Ook is met de introductie van de Timeline een vernieuwde statistiekentool beschikbaar gesteld. Wat daarbij het meest opvalt is dat meer statistieken nu openbaar beschikbaar zijn, en dus niet enkel meer voor pagina-beheerders.

Meer ruimte voor apps

De huidige menu-items (‘Facebook apps’) waren tot voor kort beperkt tot een schermbreedte van 520 pixels. Met de introductie van de Timeline is dit echter opgeschroefd tot 840 pixels. Dit biedt meer ruimte voor nieuwe apps en zorgt ervoor dat er nog meer interactie binnen de Facebook pagina kan blijven.

Conclusie

Met het nieuwe design dat gepaard gaat met deze introductie wordt de Facebook-pagina van een bedrijf of merk steeds meer een mini-website. Als het de huidige website al niet vervangt! Daarnaast wordt het een stuk relevanter omdat activiteiten van vrienden, welke gekoppeld zijn aan een bedrijf of merk, veel beter zichtbaar zijn. En het meest in het oog springende verschil met voorheen is de mogelijkheid om (eindelijk) een eigen sausje over de pagina te gieten: een stijlvol headerbeeld in combinatie met de profielfoto!

Comments
  • Rianne - Reader's Digest
    Beantwoorden

    Duidelijk verhaal! En een Facebook verandering die ik (zo op het eerste oog) toejuich! Ik ben benieuwd hoe het opgepakt wordt en met welke creatieve ideeen bedrijven komen. Hier borrelt het in ieder geval al. Nu alles goed voorbereiden en dan live!

Laat een reactie achter