Chat with us, powered by LiveChat

Facebook acties: regels en richtlijnen

Like us en win!Social Media biedt vele voordelen als het gaat om het binden van klanten, het verkrijgen van nieuwe prospects en het vergroten van het bereik van je product, dienst, merk of organisatie. Met de opkomst van Social Media en de vele bedrijven die hier op actief zijn, worden de Social Media websites echter steeds zorgvuldiger in het toelaten wat wél en wat níet mag. Met name Facebook heeft een zeer strikt privacybeleid als het gaat om het organiseren van wedstrijden op hun sociale medium.

Wat zegt de privacy wet over Social Media wedstrijden en prijsvragen?
Prijzen weggeven, wedstrijden organiseren of korting geven zijn prima concepten om op Social Media een groter bereik te bewerkstelligen. Er zitten echter nog wat haken en ogen aan een simpel ogend wedstrijdje op Facebook.

Er zijn meerdere soorten wedstrijden mogelijk. De twee belangrijkste en meest voorkomende zijn:

  • Sweepstakes. Dit zijn wedstrijden waarbij iedereen een gelijke kans heeft om mee te doen, en vaak niet erg creatief hoeft te zijn. Een simpele ‘ik doe mee’, aanmelding of like is vaak al voldoende.
  • Contests. Wedstrijden waarbij moeite moet worden gedaan, en waarbij de winnaar wordt gekozen op basis van kwaliteit. Een voorbeeld is een fotowedstrijd of slagzin-contest.


Waar moet je op letten bij het bedenken en uitvoeren van een wedstrijd?
Als we kijken naar Facebook, dan krijg je te maken met strikte regelgeving als het gaat om een simpele ‘doe mee en win’ actie.

Facebook Contest: Dit mag dus niet

Wat Facebook verbiedt: zo mag het dus niet..

Facebook verbiedt het om gebruik te maken van hun functionaliteiten als mechanisme om mee te doen aan een actie. Kijkend naar de sweepstakes mag de Like-button niet gebruikt worden om personen mee te laten doen. Ook bij contests is het verboden om iemand de pagina te laten liken als voorwaarde om mee te mogen doen. Het posten van een bericht, het liken van een op de Facebook page geplaatste foto of het reageren op een message zijn handelingen die niet mogen leiden tot een (grotere) kans om een sweepstake of contest te winnen. Ook mag de winnaar van een contest nooit via Facebook zelf (berichten, direct messages, wall posts) op de hoogte worden gebracht.

Wat mag er dan wel?
Een wedstrijd op Facebook komt neer op het volgende: de contest zelf is een ‘app’ of externe website die ingeladen wordt in Facebook. Dit betekent dat deze pagina ook van buiten Facebook te openen is. De enige voorwaarde voor personen om mee te doen, is dat zij een Facebook account hebben. Maar een pagina ‘liken’ is geen voorwaarde. De wedstrijd mag dus niet besloten of onzichtbaar zijn voor non-likers. Zolang dit niet het geval is, zit je goed.

In de voorwaarden van een wedstrijd dient altijd genoemd te worden dat Facebook op geen enkele wijze verantwoordelijk is voor de inhoud en uitvoering van de wedstrijd en dat het slechts een platform is waarop de wedstrijd geplaatst is. Let dus op, want Facebook is erg op z’n hoede als het gaat om aansprakelijkheid.

Laat een reactie achter