Chat with us, powered by LiveChat

Exact match AdWords campagnes gaan verdwijnen

Enkele dagen geleden heeft Google bekendgemaakt dat de optie “Sterk gelijkende varianten niet opnemen” eind september gaat verdwijnen binnen de Google AdWords instellingen. Deze verandering heeft voor een schok gezorgd binnen de AdWords community.

Volgens Google bestaat 7% van alle zoekopdrachten uit een typfout, spelfout, variant of een afkorting. Door deze wijziging zullen deze zoekopdrachten ook gekoppeld gaan worden aan de momenteel als exact match ingestelde zoekwoorden.

Wat houdt dit nu in voor je AdWords campagnes?

Wanneer je momenteel veel exact match campagnes (advertentiegroepen) binnen je AdWords account hebt, wil je waarschijnlijk de complete controle over ieder ingesteld zoekwoord hebben. Je wilt waarschijnlijk anders bieden voor enkelvoudsvormen en meervoudsvormen, omdat je inzichtelijk hebt welk zoekwoord de beste ROI heeft.

Dit gaat vanaf eind september veranderen aangezien de standaardinstelling voor een AdWords account “Bevat meervoudsvormen, spelfouten en andere sterk gelijkende varianten” zal worden.

Een voorbeeld: stel je adverteert voor het exacte zoekwoord [reisverzekering]. Wanneer je in de huidige situatie de optie “Sterk gelijkende zoekwoorden opnemen” uitvinkt, zal er alleen bij een exacte zoekopdracht op [reisverzekering] een advertentie getoond worden. Menig adverteerder heeft zijn/haar campagnes op deze manier ingericht aangezien er dan per enkelvouds- en meervoudsvorm bekeken kan worden welk zoekwoord voor conversies zorgt.

Op het moment dat deze optie niet meer uit te vinken is, zal er ook een advertentie getoond gaan worden bij “sterk gelijkende varianten” zoals reis verzekering, reis verzekeren en reisverzekeringen etc.

Hetgeen wat binnen de AdWords community voor ophef zorgt is dat Google AdWords zelf bepaalt welk zoekwoord binnen een advertentiegroep of campagne het meest relevant is. Dit gebeurt op basis van een hiërarchie:

– De gelijkenis met de zoekterm; wanneer het exacte zoekwoord gelijk is aan de zoekterm van een gebruiker, krijgt deze voorrang op eventuele varianten.
– De gekozen zoekwoord matching; exacte zoekwoorden hebben voorrang t.o.v. brede zoekwoorden. Dit geldt ook binnen eenzelfde advertentiegroep bij exact gelijke zoekwoorden.
– AdRank; wanneer brede zoekwoorden binnen een advertentiegroep op elkaar lijken, dan wordt het zoekwoord met de hoogste AdRank getoond.

Hoe moet je nu je AdWords campagnes optimaliseren?

Uitsluitingszoekwoorden! Daar waar een exacte campagne of advertentiegroep voorheen geen uitsluitingszoekwoorden nodig had, zal dit vanaf eind september wel het geval zijn. Op deze manier kan je als adverteerder de volledige controle behouden.

Wil je meer weten over Google AdWords? Neem dan contact met ons op.


Online marketing & activatie consultant

Laat een reactie achter