Chat with us, powered by LiveChat

Emerce Conversion 2015: CMCG doet verslag

Op dinsdag 14 april werd het Emerce Conversion congres georganiseerd. Met een toenemende groei in online traffic, transacties, downloads en deals draaide de dag om resultaat en nieuwe inzichten om conversie te optimaliseren. Crossmedia Communicatiegroep was aanwezig en brengt verslag uit!

Ton Wesseling trapte de dag af met zijn keynote over de mythen, leugens en illusies van A/B testen. De mythe die ons bij is gebleven is als volgt: Meerdere variaties (tegelijk testen) A/B/C/D testen – wat eigenlijk een soort van A/B testen is – blijkt eigenlijk altijd een slecht idee (met meerdere variaties duurt het langer om zinvolle gegevens uit de test te verkrijgen). Gelukkig was de rest van de keynote vooral voorzien van veel en goede tips!

Tip 1: Test nooit in de tijd! Dan kunnen resultaten namelijk vertekend zijn door een actie van een concurrent. Verschil kleiner dan 5% is vaak een trend, doe dus altijd een A/B test om aannames/foute conclusies te voorkomen.

Tip 2: Creëer een testschema met twee assen: Gemak van implementatie en het mogelijke effect van de conversie. Zodoende maak je voor jezelf inzichtelijk wat je wilt testen en waar de prioriteiten liggen.

Tip 3: Zorg dat je tests niet een te lange looptijd hebben. Door cookie-deletion zullen gebruikers opnieuw onderdeel kunnen worden van je test en zodoende de resultaten vertekenen.

Tip 4: Isoleer testen per device om geen vergelijkingen te maken die cross-device zijn.

Tip 5: “Only test on those who can be changed.” Als je een promotionele actie wilt testen dan heeft het weinig zin reeds bestaande klanten te onderzoeken die slechts in willen loggen, zij behoren niet tot de testdoelgroep.

Tip 6: Als variant B een zwaardere code heeft dan variant A zal dit de resultaten doen vertekenen. Site snelheid is namelijk een belangrijke factor in conversieoptimalisatie. Overweeg dus om bij een te groot verschil tussen A en B extra code toe te voegen aan de lichtere variant om te beide versies even zwaar te maken.

ROAR: Risk, Optimization, Automation en Re-think

Ton geeft aan dat A/B testen bij minder dan 1.000 conversies per maand niet het gewenste effect zal opleveren. Het bereiken van de nodige significatie zal (te) lang duren. Dit neemt overigens niet weg dat je geen risico’s (we gebruiken de terminologie van het model) kunt nemen om te optimaliseren. De fase tussen 1.000 en 10.000 conversies per maand is om veel te testen en zodoende te optimaliseren. Bij meer dan 10.000 conversies moet je je sterk gaan afvragen welke manieren van geautomatiseerd testen er zijn, bijvoorbeeld algoritmen testen.

De (Ultieme) Tool(kit)

Ook producenten van tools waren de dag aanwezig en gaven informatie over de laatste ontwikkelingen en trends. Een veel bezochte sessie was van David Darmanin CEO van Hotjar. Hoewel er veel wordt gesproken over deze nieuwe, relatief goedkope toolkit beperkte David zich met name tot het delen van informatie over de Ultieme Conversion Toolkit. Reality check: De meest belangrijke (en vaak ondergewaardeerde) tools zijn je hersenen, neus, oren en ogen. Belangrijk is om zelf te spreken met je klanten, bekijk de markt, verkoop ook daadwerkelijk je eigen product. De feedback die je hiervan terug zult krijgen kan geen enkele tool je geven. Deze kunnen je echter wel helpen bij het behalen van je doel: Begrijpen waarom bezoekers vertrekken en dat repareren. Meer weten over David Darmanin zijn presentatie, bekijk deze hieronder.

The power of persuasion

Een belangrijke discussie deze dag was of marketeers zich voornamelijk moeten richten op het eerste systeem (onbewuste, emotionele en snelle beslissingen) of juist het tweede systeem (bewuste, rationele en overwogen beslissingen). Dirk Franssens betoogde middels zijn Philips case en wetenschappelijk onderzoek dat je voor maximaal rendement beide breinen aan zult moeten spreken; beslissingen nemen is namelijk rationeel en emotioneel. Hier optimaal op in spelen zal dus je uiteindelijke, online succes bepalen.

Conclusie
Het niveau van de sessies varieerde erg en de verbinding met de werkvloer was soms ver te zoeken. Ook aan de slag met conversie optimalisatie? Binnen de Crossmedia Communicatiegroep zit een multidisciplinair team van specialisten die je wegwijs kunnen maken in de wereld van conversie en optimalisatie. Als adviseur en meedenker of voor begeleiding op projectbasis.Van strategisch advies tot (online) activatie. Mail of bel direct: 0513 65 69 99.


Online marketing & activatie consultant

Laat een reactie achter

Het mobiele algoritme van Google