Chat with us, powered by LiveChat

Een nieuwe domeinextensie voor Friese website: .frl

Van oudsher zijn er op internet twee soorten domeinnamen. Als eerste zijn er de landcodes zoals bijvoorbeeld .nl, .de en .co.uk. Deze zijn vooral bedoeld om bedrijven, personen en instellingen een domein te laten registreren waarmee ze aan kunnen geven in welk land ze gevestigd zijn. Daarnaast is er een set extensies die meer algemene zaken aangeven als .com .net en .org, waarbij een .com extensie eveneens aangeeft dat het om een internationaal georiënteerde website gaat.

De komende tijd zal het aantal extensies gaan groeien. Het is nu mogelijk om als organisatie een eigen extensie aan te vragen en vervolgens de bijbehorende domeinnamen uit te gaan geven. We zullen vanaf volgend jaar steeds meer van dit soort domeinen zien. Grote partijen als Google en Philips hebben al een eigen .google en .philips domeinextensie aangevraagd. Google heeft zelf een aanvraag voor vele tientallen extensies gedaan van .youtube tot .game en .baby. Een concreet voorbeeld van een nieuwe domeinextensie die dichter bij huis ligt is het .frl domein wat bedoeld is voor personen, instellingen en organisaties in Friesland.

Registreren of niet?
De vraag of je als organisatie een dergelijk domein moet registreren is een lastige. De landdomeinen zijn op dit moment nog steeds de meest belangrijk extensies als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Er wordt aan een zoekmachine aangegeven op welk land het domein zich richt. Een .nl domein is bedoeld voor de Nederlandse markt, waar een .de domein zich op de Duitse markt richt.
Daarnaast weten de meeste mensen misschien niet eens de domeinnaam van je organisatie of bedrijf maar zullen achter je naam simpelweg .nl plakken en kijken waar ze uitkomen. Aangezien .frl bij het grote publiek (en zeker het publiek buiten Friesland) nog niet bekend is zal het niet verstandig zijn om een dergelijke domeinnaam vast te leggen en als hoofddomein te gebruiken wanneer er ook voor een .nl domein gekozen kan worden.

Gezien het belang van Google voor de bezoekersaantallen van een website is het bij de keuze van een domeinnaam ook belangrijk om te kijken hoe Google omgaat met domeinen. Aangezien Google een hekel heeft aan zogenaamde duplicate content (dezelfde inhoud die via meerdere pagina’s en / of domeinen bereikbaar zijn) moet je als organisatie altijd kiezen voor één hoofddomein. Dat domein ga je ook gebruiken in je interne en externe communicatie. Je kunt wel andere domeinen registreren waar je vervolgens een losse website op plaatst omdat je specifiek met dat domein op een bepaald onderwerp gevonden wil worden. Het registreren van andere domeinen met als doel om deze door te verwijzen naar je hoofddomein heeft vrij weinig zin. Dit zou je alleen kunnen doen omdat je aanneemt dat mensen deze domeinnaam ‘spontaan’ in gaan toetsen. Denk hierbij aan spelfouten.
Daarnaast moet je nadenken over wat de domeinnaam over je organisatie zegt. Zegt een .frl domeinnaam dat je alleen in Friesland opereert? Als je klanten die suggestie krijgen terwijl je jezelf als een landelijke speler wilt profileren kan een .nl domein misschien een beter hoofddomein zijn.

Wanneer wel?
Nieuwe domeinextensies moeten iets toevoegen aan de site om een registratie relevant te maken. Een goed voorbeeld zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je een website wilt maken met een overzicht van alle hotels in friesland. Op dat moment voegt het .frl domein echt iets toe.
Hoe zoekmachines als Google met een .frl domein om gaan is nog niet bekend. Naar alle waarschijnlijkheid zal het hanteren van een .frl domein geen voordeel in de (lokale) zoekresultaten opleveren ten opzichte van een .nl domein. Uiteindelijk gaat het allemaal om de content op een domein en niet zozeer om de gebruikte domeinnaam of de domeinextensie.

Een domeinnaam kan je ook ‘verdedigend’ registreren. Je zorgt met de registratie er namelijk wel voor dat iemand anders hem niet meer kan vastleggen. Dit werd in het verleden vaak gedaan bij nieuwe domeinnamen. Doordat er de komende tijd een heleboel extensies bij komen is het als organisatie waarschijnlijk niet meer mogelijk ‘verdedigend’ te registeren omdat er gewoon te veel extensies zullen komen. Dat zal waarschijnlijk alleen gebeuren door grote concerns als Philips. Je zult dus over moeten gaan naar een strategie waarbij je enkel extensies registreert waarvan je op lange termijn de toegevoegde waarde ziet. Wanneer iemand anders dan een domein registreert met een merknaam van jou dan kun je achteraf altijd nog via procedures bij hiervoor ingestelde arbitragecommissies protest indienen. Hierbij moet je echter wel in het achterhoofd houden dat de kosten van een registratie lager zullen zijn dan het vervolgen van iemand die onrechtmatig je domeinnaam gebruikt.

Tot slot
Of een extensie succesvol wordt is moeilijk te zeggen. We hebben een aantal jaren geleden de .eu domeinnaam gezien die vrijgegeven werd. In de eerste fase zagen we veel bedrijven die hun eigen naam hier claimden (vaak ook als een soort verdedigende strategie). Nu een aantal jaren later wordt het .eu domein nauwelijks nog gebruikt en zien wij steeds meer opzeggingen van deze domeinnamen. Een domeinnaam die je registreert en gaat gebruiken moet dus op lange termijn relevant zijn voor je merk/product en je doelgroep. Het is dus belangrijk om goed te kijken naar elk nieuw domein en in elk geval een weloverwogen keuze te maken wat je organisatiebeleid is t.a.v. de registratie van nieuwe domeinnamen.

Heeft u nog meer vragen over dit onderwerp, neem dan gerust contact op dan helpen wij u verder!


Online marketing & activatie consultant

Comments
  • dubost-verstavel
    Beantwoorden

    Ik ben blij , echt zeer tevreden te zien dat de domein extensie FRL bestaat. Ik ben Frans en in Frankrijk , is het verboden te scheppen

    of creëren zo’n ding voor de streek bijw. als Bretanje, Elsace of Lothringen or nog Burgunder. Nog minder voor het Frans-Vlaanderen .

Laat een reactie achter

trends-in-webdesign-2015