Chat with us, powered by LiveChat

Een mobiele website wordt nog belangrijker vanaf 21 april 2015!

Google kondigde op 26 februari j.l. aan dat gebruikers die een zoekopdracht uitvoeren op een mobiel apparaat zo goed mogelijk moeten worden geholpen. Dit houdt dus in dat er een voor mobiel geoptimaliseerde website beschikbaar dient te zijn. Dat Google dit meeneemt als ‘ranking factor’ verbaast ons uiteraard niet. Het statement van Google luidt als volgt:

“Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.”

Mobile-Friendly Test

Google zou Google niet zijn als zij de gebruikers niet een duwtje in de rug willen geven door middel van een tool die vrij te gebruiken is. Deze tool toont een aantal suggesties waarmee je de website aanzienlijk kan verbeteren zodat Google daar een ‘mobile-friendly’ label aan mee kan geven. Zodra je website voor mobiel geoptimaliseerd is zal deze het label ‘Voor mobiel‘ontvangen:

Google zoekresultaten mobiele zoekopdracht cmcg

PageSpeed Insights

Eerder werd al bekend dat je, door middel van de PageSpeed Insights tool, de snelheid kon meten van zowel de desktop versie van je website als van de mobiele versie, aldus Google. De snelheid van je website telt al een langere tijd mee als ranking factor en hier komt de gebruikersvriendelijkheid dus bij.
Uiteraard was dit te voorspellen gezien het aantal gebruikers dat via een mobiel apparaat een zoekopdracht uitvoert de zoekopdrachten op desktops aan het overstijgen zijn. Het aantal gebruikers dat een desktop gebruikt neemt licht af daar waar de mobiele zoekopdrachten elk jaar nog fors toenemen. Neem hierbij in mee dat deze mobiele gebruikers bovenop de desktop gebruikers komen. Dit houdt in dat het totale aantal zoekopdrachten dus flink stijgt.

grafiek mobiel verkeer ten opzichte van desktop

Bron: http://www.cnbc.com/id/101353869#.

Google Webmaster Tools

Dat Google aan zijn gebruikers wil laten weten dat Mobile Search erg belangrijk is valt ook op te merken uit de huidige e-mailcampagne vanuit Google Webmaster Tools. In deze e-mail wordt bijvoorbeeld aangegeven dat je website niet door de mobiel vriendelijkheid test is gekomen.

Google email mobiel verkeer
Vanaf 21 april 2015 moet je er dus voor zorgen dat je site goed werkt op mobiele apparaten. Zo niet, dan ga je dat merken, aldus Google. Crossmedia Communicatiegroep adviseert u graag. Neem hiervoor contact met ons op.


Online activation consultant

Laat een reactie achter

Google Analytics en de cookiewet