Chat with us, powered by LiveChat

Dynamische zoekwoorden in je AdWords advertentie

Heb jij altijd al willen weten hoe de grote warenhuizen tekstadvertenties maken, waarin altijd het zoekwoord in staat waar jij op zoekt? Maken ze nou echt voor ieder zoekwoord een aparte tekstadvertentie? Hier gaat toch ontzettend veel tijd in zitten?

Dynamische zoekwoorden

Zoals je misschien al wel weet is het mogelijk om dynamische zoekwoorden in je AdWords tekstadvertenties te plaatsen.  Hierdoor kun je enkele tekstadvertenties, per advertentiegroep, schrijven waarin alle zoekwoorden voor kunnen komen. Belangrijk is wel dat je gelijksoortige zoekwoorden in een advertentiegroep hebt staan. Bovendien moeten deze zoekwoorden breed ingezet worden anders werkt het niet.

Maar hoe werkt het dan?

Wellicht zul je nu denken: ‘’Dat is heel mooi maar hoe werkt het en hoe kan ik het zelf toepassen?’’. Hier zal ik een duidelijk antwoord op proberen te geven.

Ik zou een heel verhaal kunnen houden over de technische werking hiervan alleen lijkt het me handig om dit aan de hand van een voorbeeld te laten zien.

Voor dit voorbeeld heb ik een advertentiegroep aangemaakt met in die advertentiegroep twee breed ingezette zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn in mijn geval: adwords proberen enadwords uitproberen. Wat direct opvalt is dat deze zoekwoorden ongeveer gelijk zijn. Het is verstandig om gelijksoortige zoekwoorden in een advertentiegroep te plaatsen aangezien je dan een logische tekstadvertentie kan schrijven.

Zoals voor iedere advertentiegroep is het noodzakelijk om een goede tekstadvertentie neer te zetten zodat de prospect op je tekstadvertentie gaat klikken, wat het doel hiervan is. Zoals je wellicht wel weet zal een prospect eerder op een tekstadvertentie klikken waarin het ingevoerde zoekwoord vermeld staan, dan op een tekstadvertentie welke meer algemeen ingesteld is.

Nou zou ik voor onze zoekwoorden een tekstadvertentie kunnen schijven welke gericht is opadwords proberen en een tekstadvertentie welke gericht is op adwords uitproberen. Een derde variant zou een algemenere tekstadvertentie kunnen zijn, welke op beide zoekwoorden gericht is.

Wat gemakkelijker is, is om gebruik te maken van het dynamisch invoeren van de zoekwoorden waardoor beide zoekwoorden in één tekstadvertentie voor komen zonder dat ik hiervoor meer dan één tekstadvertentie hoef te schrijven.
Dit kan door {KeyWord: hier een zoekwoord voor als de dynamische zoekwoorden niet getoond worden} in de tekstadvertentie te gebruiken. Zie onderstaande afbeelding.


Nu we bovenstaande tekstadvertentie in AdWords geplaatst hebben gaan we kijken wat dit voor resultaat gaat geven in Google. Als eerste gaan we invoeren adwords proberen. Onderstaand het resultaat.

Daarna gaan we adwords uitproberen om te kijken of we het zelfde resultaat krijgen.


Zoals je ziet is op de plaats van {Keyword: ZOEKWOORD} het zoekwoord ingevuld waar wij op gezocht hebben omdat we deze als zoekwoord in AdWords hebben opgenomen.

Dit was een vrij simpel voorbeeld maar als je hier wat mee gaat experimenteren zul je merken dat het CTR van je advertenties flink om hoog kan gaan. Er worden getallen genoemd tussen de 1% en 20%, afhankelijk van de doelgroep.

Variaties

De standaard vorm voor het dynamisch invoeren van je zoekwoorden is {keyword:ZOEKWOORD}. Maar er zijn ook verschillende variaties:

keyword – Geen hoofdletters
Keyword – Het eerste woord begint met een hoofdletter
KeyWord – Ieder woord begint met een hoofdletter
KEYword – Iedere letter van het eerste woord wordt als hoofdletter weergegeven
KEYWord – Iedere letter van het eerste woord wordt als hoofdletter weergegeven alsmede de eerste letter van het tweede woord
KEYWORD – Iedere letter wordt als hoofdletter weergegeven.

Feedback

Graag zou ik willen weten wat jullie van deze manier van tekstadvertenties schrijven vinden!

Laat een reactie achter