Chat with us, powered by LiveChat

Direct mail: hoe pak je dat aan?

Lege brievenbus levert hoge share of voice

Met de opkomst van internet eind jaren ’90 en de verschuiving naar direct marketing via e-mail aan het begin van het decennium, is direct mail als communicatiemiddel naar de achtergrond geschoven. Terecht als je de kosten voor een fysieke mail vergelijkt met de kosten van een digitale mail, onterecht als je kijkt naar de impact. Want hoeveel post krijg jij vandaag de dag nog op je bureau? En als je dat vergelijkt met het aantal goedbedoelde e-mail nieuwsbrieven in je mailbox? Juist. Met direct mail heb je een enorme ‘share of voice’ in de brievenbus van de ontvanger. Zeker in de B2B tak.

Direct mail, hoe pak je dat aan?

  • Direct mail kan een sluitend onderdeel vormen van een cross channel benadering. Als de doelgoep via andere kanalen eerder met je merk in aanraking is gekomen, dan vergroot dat de kans op het openen van de mail.
  • Bepaal je doelstelling en doelgroep. Is je doelstelling om binnen een beperkte (via post persoonlijk bereikbare) groep mensen aandacht te vestigen om je merk of propositie? Dan kan direct mail een uitkomst zijn.
  • Wees secuur met je adresselectie. CMCG heeft toegang tot een groot aantal leveranciers van adressen. Hierbij kun je -bij consumenten adressen- (geografische) selecties maken op leeftijd, geslacht en inkomensklasse. Bij B2B gaat dat nog specifieker, zoals naam en functie. Zeker bij B2B mailings verdient het (ondanks het feit dat de bestanden veelal goed up-to-date zijn) voorkeur om vooraf (telefonisch) te checken of diegene die je wilt benaderen daar nog zit.
  • Net als bij alle andere communicatievormen probeer je zo specifiek mogelijk binnen het interesseveld van de doelgroep te komen. Dat betekent dus niet altijd een envelop met je eigen logo, maar wel een pakkende envelop die uitnodigt om geopend te worden. De bekende ‘bubbel’ in de envelop doet nog steeds wonderen.
  • Een direct mail traject kun je goed meetbaar maken. Zorg binnen de mailing voor een respons of follow-up. Zo kan de ontvanger bijvoorbeeld met een code op internet een speciale aanbieding krijgen. Of schakel je telemarketing in om de mailing ‘na te bellen’.

Direct aan de slag met direct mail?

Binnen de Crossmedia Communicatiegroep zit een multidisciplinair team van specialisten dat je wegwijs kan maken in de wereld van direct marketing. Als adviseur en meedenker of voor begeleiding op projectbasis. Van strategisch advies tot (online) activatie. Mail of bel direct: 0513 65 69 99.

Laat een reactie achter