Chat with us, powered by LiveChat

Die vervelende Captcha..

Iedereen kent ze wel. Onderaan een formulier staat een extra veld waarin je een tekst of code (vaak zeer moeilijk leesbaar) over moet typen. Wat zijn dat nou precies en zijn ze echt altijd nodig in een formulier?

Wat is een captcha?

De afkorting Captcha staat voor ‘completely automated public Turingtest to tell computers and humans apart’. Het doel van het veld is dus om mensen van computers te kunnen onderscheiden. Met de komst van online formulieren werd het voor hackers en partijen die spam verstuurden gemakkelijker om via dit soort formulieren, de linkjes naar hun website te verspreiden naar zoveel mogelijk mailboxen. Er werden speciale programma’s geschreven om automatisch deze formulieren in te laten vullen. Met als gevolg dat je als websitebeheerder vaak grote hoeveelheden formulieren toegestuurd kreeg, die allemaal door computers ingevuld waren met onzin. Om dit tegen te gaan is het captchaveld als een test ingebouwd. De informatie die overgetypt moet worden kan alleen door mensen herkend worden. Omdat de inhoud van de captcha telkens anders opgemaakt is, kan een computer deze niet overnemen en zal het formulier niet verzonden worden. Met een captcha in een formulier heeft de eigenaar van het formulier dus veel minder last van spam.

Gebruik van Captcha data

Hoewel een captcha-veld vaak als vervelend ervaren wordt, zet Google (die het bedrijf reCaptcha overgenomen heeft) het ook in, om informatie te verzamelen. Zo worden via de captcha’s van dit bedrijf, boeken omgezet in digitale tekst. In principe gebeurt het digitaliseren van boeken door computers. Er zijn echter altijd woorden die door de computer niet goed herkend worden. In de tekst die overgetypt moet worden, plaatst het bedrijf dan telkens twee woorden. Eén woord waarvan het bedrijf weet wat het woord is en wat dient ter controle of iemand geen computer is. En één woord dat gedigitaliseerd moet worden. Door dit tweede woord aan vele tientallen mensen te laten zien, kan vervolgens gekeken worden welke interpretatie het meest gebruikt is. Deze wordt dan vervolgens als digitale versie opgeslagen. Daarnaast zie je ook steeds vaker captcha’s voorbij komen met daarin foto’s van nummers. Deze foto’s komen vaak uit Google Streetview foto’s. Door mensen deze nummers te laten overtypen, verzamelt Google informatie over welk huisnummer bijvoorbeeld op welke foto staat waardoor hun Google Maps dienst weer nauwkeuriger wordt.

Heb ik Captcha’s nodig in mijn formulieren?

Het mooiste zou zijn als je geen captcha’s meer hoeft toe te passen in formulieren. Want ze maken het proces van invullen voor de gebruiker hierdoor altijd een stukje moeilijker en er zijn vaak ook mensen die gewoonweg de tekst niet goed kunnen lezen. Wij raden dan ook altijd aan om te beginnen zonder een captcha.

Wanneer er echter toch spam vanuit het formulier binnen komt, dan kunnen wij altijd een aantal trucjes toe passen waarmee we zonder captcha’s, proberen de geautomatiseerde invullers op het verkeerde spoor te zetten. Wanneer al deze middelen niet meer werken is een captcha een laatste mogelijkheid om de afhandeling van het formulier werkzaam te houden. Waarbij wij wel vaak kiezen voor een captcha die gebaseerd is op foto’s, waardoor deze over het algemeen beter te lezen is voor gebruikers. Wilt u meer weten over dit onderwerp neem dan contact met ons op.

Laat een reactie achter

NFC: near field communication