Chat with us, powered by LiveChat

Design Thinking – Het nieuwe toverwoord bij het creëren van een merk

Door cmcg

Op 11 september j.l. stelde Dick Buschman van Achtung voor, dat Design Thinking in de toekomst een leidende rol zou spelen in de ontwikkeling van reclame uitingen. Is Design Thinking de nieuwe theologie van de designwereld of een trend die we over een jaar al weer vergeten zijn? In dit blog wil ik Design Thinking verder belichten. Is het zo’n nieuw hip en happening begrip? Of is het iets anders? Maar wat is het dan eigenlijk, wat doet het en wat kan het voor jou als ondernemer betekenen?

Design Thinking, de nieuwe methodiek?

Design Thinking is niet enkel een nieuwe term van de laatste tijd. Al in 1969 vind je in publicaties een verwijzing naar design denken als basis voor de ontwikkeling van producten. In de jaren tachtig wordt er zelfs al onderwezen in de methodiek van Design Thinking waarbij de bevordering van de creatieve idee ontwikkeling, het doel was. Maar vanaf 1991 werd Design Thinking echt bekender, doordat deze methodiek in een Amerikaanse tv-show centraal werd gesteld. In Nederland wordt deze visie pas sinds kort echt omarmt door creatieve bureaus.

De vraag is dan: wat is het precies?

Bij Design Thinking gaat het om de ontwikkeling van concepten waarin het gedrag van de doelgroep centraal staat. Het concept moet aansluiten bij de voorkeuren en de eigenschappen van de doelgroep waarbij het niet zo zeer gaat om de ontwikkeling van middelen vanuit de unieke signatuur van het bureau, maar meer om het vinden van een stijl waarin de doelgroep zich kan vinden. Het doel van een design thinker is namelijk de ontwikkeling van een product dat het beste bij het gedrag van de doelgroep aansluit.

In het proces kun je een aantal fases benoemen die een ontwerper moet doorlopen:

  • Hij/zij moet het probleem (de briefing) definiëren
  • Vervolgens doet hij/zij onderzoek naar de doelgroep, de trends en een benchmark
  • Dan ontwikkelt hij/zij ideeën
  • Daarna werkt hij/zij deze uit in de uiteindelijke concept en past hij/zij dit toe op middelen
  • En als laatste zal hij/zij het concept of middel testen.

Iedere fase kenmerkt zich door het steeds verder trechteren van informatie, welke uiteindelijk zal leiden tot de oplossing waarbij het doel is om op een nieuwe manier een probleemstelling te benaderen.

 

Understand, create, deliver

 

Leuk, maar wat heb jij er aan?

De eerste vraag die bij mij opkomt is of het wel zo een innovatie is, want bij de Crossmedia Communicatiegroep werken wij al jaren volgens deze methodiek bij de ontwikkeling van concepten, alleen noemen we het niet zo.

Samen met de klant doorlopen wij het proces van onderzoek en benchmarking. Wij doen dit heel bewust samen met de klant, om inzicht te krijgen in wat de doelgroep wil. Op basis van die bevindingen maken we een concept dat daarop aansluit. Dit concept bestaat uit een thematiek en een middelenmix waarmee je het beste bereik hebt. Nadat de verschillende middelen zijn ontwikkelen en geactiveerd, blijven wij testen om de boodschap zo goed mogelijk te optimaliseren.

Elke vraag van onze klanten wordt op deze manier behandeld. Het belangrijkste doel voor ons is, om een oplossing te bedenken die werkt bij die doelgroep. Het gaat daarbij niet om het creëren van onze eigen bureau signatuur, maar juist om de ontwikkeling van een authentiek verhaal waarmee het merk zich kan onderscheiden bij die doelgroep.

De vraag van onze klant wordt altijd op een crossmediale manier benaderd. De experts uit de verschillende disciplines zoeken gezamenlijk een oplossing voor het probleem. Waarbij de oplossing altijd een synergie is tussen vorm en functie. Je zou dus eigenlijk kunnen stellen dat de experts van de Crossmedia Communicatiegroep al Design Thinkers van het eerste uur zijn.

Gaat het dus om een trend? Ik denk van niet. Bij de Crossmedia Communicatiegroep is het een visie van hoe wij als experts vinden, dat je concepten moet ontwikkelen waarbij de wens van de consument voorop staat.

Ben je nieuwsgierig geworden hoe wij het ontwikkelen van een concept aanvliegen en of wij jouw merk de twist kunnen geven wat gaat leiden tot meer rendement. Neem dan contact op met één van onze specialisten.

Laat een reactie achter