Chat with us, powered by LiveChat

De werking van online monitoring

Wat is online monitoring? En waarom wordt het gebruikt? Hoe werkt online monitoring en wat is het nut ervan? Tessa Diependaal van iMonitoring praat je bij.
Wat is online monitoring?
Online monitoring is het verzamelen van berichten om bijvoorbeeld discussies te volgen, maar je kunt het ook gebruiken om:

  • De online media-aandacht van concurrenten te analyseren
  • Vakinformatie te verzamelen
  • Informatie te ontvangen over nieuwe producten
  • Marktonderzoek te doen

Zo zijn er nog legio mogelijkheden waarom je online monitoring kunt gebruiken. Wil je meer manieren weten over hoe je een monitoring tool kunt gebruiken lees dan “10 manieren om social media monitoring tools te gebruiken”.

Hoe werkt online monitoring?

Zodra je weet waarom je online monitoring wilt gebruiken kun je invulling geven aan je zoekprofielen. Een zoekprofiel is een combinatie van woorden die wordt gebruikt om het internet te gaan monitoren. De meeste online monitoring bedrijven maken gebruik van een Booleaanse zoeklogica. Dit houdt in dat woorden of zinsdelen worden opgegeven door OR en AND te gebruiken. Door OR toe te passen kun je woorden/zinsdelen van elkaar scheiden en de AND functie werkt precies het tegenovergestelde. Een eenvoudig voorbeeld is:

Huis OR huizen OR woonhuis OR woonhuizen OR woning OR woningen.

In dit voorbeeld worden alle berichten verzameld waarin één van de woorden voorkomt. Gebruik je AND in plaats van OR in het bovenstaande voorbeeld dan dienen alle woorden in het bericht voor te komen. Uiteraard zijn er veel meer mogelijkheden voor het activeren van zoekprofielen. Bij Social Media Monitoring is het mogelijk om in meerdere invulvelden woorden met elkaar te combineren. Ook bestaat de mogelijkheid om uitsluitingswoorden op te geven en kun je filteren op verschillende bron typen zoals, nieuwssites,  fora, weblog, Twitter, Facebook, Hyves enzovoort. Andere filters zijn het verkleinen van de afstand tussen de combinatiewoorden en berichten selecteren waarin de zoekwoorden alleen in de titel van het artikel worden genoemd.

Zodra de zoekprofielen geactiveerd zijn wordt er opdracht gegeven aan de software om het internet te gaan monitoren. De software houdt rekening met de woordencombinaties van het zoekprofiel en als de woordencombinatie voorkomt dan wordt het bericht verzameld.

Als er voldoende resultaat is verzameld en de online monitoring leverancier heeft een rapportage tool dan is het mogelijk om de online media-aandacht meetbaar te maken.

Hoe maak je de informatie nuttig?

De informatie is op veel manieren nuttig te gebruiken als je maar weet waarom je het wilt gebruiken en je de zoekprofielen op de juiste manier hebt ingesteld. Als ik kijk naar hoe onze klanten de informatie gebruiken dan zijn dit de meest voorkomende zaken:

  • Meten van online buzz rondom een campagne; het meetbaar maken van de online buzz voor een campagne kan een indicatie zijn of de campagne effect heeft. Zo nee, dan is het mogelijk om bij te sturen op de communicatie.
  • Het herkennen van verkoopkansen; de kansen op het gebied van verkoop worden doorgespeeld naar bijvoorbeeld de accountmanagers van een verkoopafdeling.
  • Het analyseren van concurrentiegegevens; door concurrentiegegevens te analyseren breng je in kaart hoe de concurrent zich profileert ten opzichte van de anderen. Ook kun je zien wat er wordt geschreven over de concurrent.
  • Verzamelen van online berichten om anderen te adviseren/ informeren; bedrijven die dienstverlenend bezig zijn gebruiken vakinformatie om klanten te adviseren/ informeren.

 

Bedrijven en organisaties die online monitoring gebruiken hebben de volgende voordelen:

    • In de breedste zin herkennen zij de mogelijkheden van het internet en social media.
    • Herkennen en reageren sneller op vragen en opmerkingen van klanten en hiermee wordt voorkomen dat klanten (nog meer) geïrriteerd raken.
    • De organisatie wordt bewuster van wat er speelt onder haar klanten of markt en kan directer reageren op ontwikkelingen.

ClickQ werkt op het gebied van online monitoring samen met iMonitoring.

Laat een reactie achter