Chat with us, powered by LiveChat

De ROI van social media: een populair onderwerp

Vorige week gaf ik tijdens de Social Media Week Rotterdam een sessie over de ROI van social media. Een gevulde zaal en een prachtige locatie gaven het onderwerp de aandacht die het verdient. Want doormeten van social media inspanningen, dat willen we allemaal wel!

Return on Ignoring

Het eerste deel van deze sessie ging over het feit dat niet meegaan met social media in de huidige maatschappij een doodzonde is. Als alle concurrenten social media omarmen maar jouw bedrijf niet, dan ben je als laatste bekend met de mogelijkheden en risico’s. ROI wordt dan al snel Return on Ignoring. Zie social media dus als maatschappelijke ontwikkeling, een nieuw station voor de trein die communiceren heet.

Is er dan niets te meten?

Je zou kunnen denken dat je mee moet gaan en niets hoeft door te meten. Dat is niet helemaal waar. Op operationeel niveau is het prima mogelijk om je inspanningen te meten. Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest en vele andere sociale kanalen bieden namelijk ontzettend veel statistieken. Door hier goed mee om te gaan, weet je waar je je focus op moet leggen. Zo wordt het uitvoeren van een social media beleid efficiënt. Tevens meet je door wat bezoekers doen op website en/of blog, waardoor het eenvoudiger wordt om te sturen op bepaalde kanalen.

Bovenstaand de presentatie van de sessie in het Nhow hotel in Rotterdam. In januari wordt er tevens een Social Media ROI training bij Frankwatching gegeven. Ook bij de Crossmedia Communicatiegroep is het mogelijk om workshops, kennissessies en trainingen op maar te volgen. Meer informatie op onze website.

Laat een reactie achter

Google-Ripplesheaderbeeld