Chat with us, powered by LiveChat

De kracht van storytelling

Storytelling is op het moment één van de populairste trends in de marketingwereld. Tegenwoordig worden consumenten blootgesteld aan heel veel reclame. Dit zorgt ervoor dat ze de boodschap niet altijd goed meer ontvangen. De consument anno nu wil verhalen horen, meedenken en vinden een gevoel bij een merk belangrijk. De emotionele verbinding tussen een consument en een bedrijf komt voort vanuit het gevoel. En wat kan beter een gevoel uiten dan een eigen bedrijfsverhaal?

Wat doet een verhaal

Verhalen laten je verbeeldingskracht opleven. Het laat je een nieuwe kijk in de wereld zien. Concreter: Een verhaal over je organisatie ordent en geeft betekenis aan gebeurtenissen, verbindt mensen met elkaar, het geeft beleving en gevoel bij je doelgroep en sturing in je organisatie. Laat daarom de persoonlijke kant van je bedrijf zien en vertaal deze in een verhaal. Kortom: Stop selling, start telling!

De identiteit van je bedrijf

De kern van storytelling is de identiteit van de organisatie. De kernwaarden, missie en visie van een bedrijf moeten duidelijk zijn. Kortom: weet wat je identiteit is. Als dit niet helder is, heeft storytelling geen kans tot slagen. Veel bedrijven in Nederland hebben hun identiteit met mooie woorden op papier staan, maar doen er uiteindelijk niets mee. Zonde, want het fenomeen bestaat dat ons handelen wordt bepaald door ervaringen, door indrukken en gevoelens die we hebben. En daar kan storytelling bij helpen.

Corporate story

Er zijn twee soorten storytelling die op verschillende manieren ingezet kunnen worden. Een corporate story en een productverhaal. Beide varianten hebben hun eigen kracht. Een corporate story vertaalt de missie, visie, kernwaarden, belofte etc. van een organisatie in een verhaal. Het laat de doelgroep identificeren met het bedrijf. Intern zorgt het voor meer eenheid en verbintenis in de organisatie, extern verbetert het merkgevoel en de klantloyaliteit bij je doelgroep.

Er bestaat geen vast stramien voor een corporate story. In principe kan je met je creativiteit alle kanten op, mits je de identiteit van het bedrijf als rode draad houdt. Er zijn echter wel drie punten die een goede kern bevatten voor een corporate story:

  • Wie je bent als organisatie (heden)
  • Wat je was als organisatie (verleden)
  • Wat je wilt worden als organisatie (toekomst)

Laat een corporate story geen succesverhaal worden. Een verhaal waarin alleen de successen worden belicht is niet geloofwaardig. Mensen waarderen juist het ‘proberen naar succes’ dan het daadwerkelijke succes. Een goed voorbeeld van een corporate story is het verhaal van whiskymerk Johnnie Walker: The man who walked around the world. Deze bevat een perfecte integratie van heden, verleden en toekomst in een creatieve verpakking.

Productverhaal

Tegenwoordig willen mensen het verhaal achter een product. Ze willen weten hoe hun leven ermee fijner wordt gemaakt. Verkoop dit gevoel en verhaal en bind je doelgroep eraan. ‘Don’t sell the steak, sell the shizzle’. Een goed voorbeeld is de campagnevideo van Honda: The OtheR Side. Een sterk staaltje storytelling waarin twee video’s gecombineerd worden. Je krijgt het dubbelleven van een man te zien en het is aan jou de taak om te switchen door heel simpel de letter R op je toetsenbord in te drukken.

storytelling-mario

Pas storytelling toe

Storytelling kan je op verschillende manieren toepassen. Vertel het verhaal achter je product in je e-mailmarketing. Vertel heel simpel je bedrijfsverhaal via social media door bijvoorbeeld de productieweg te tonen, interne nieuwtjes online te zetten op Twitter en Facebook of foto’s te ‘posten’ met de look & feel van je organisatie op Instagram en Pinterest. Of integreer je hele corporate story in je website zoals Chanel dat met Inside Chanel doet. Mensen vinden het namelijk prettig om te weten wat voor verhaal er achter een bedrijf schuilt. Het is de keus aan de organisatie hoe ze dit verhaal gaan vertellen.

Laat een reactie achter

Universal Analytics