Chat with us, powered by LiveChat

De kracht van het combineren

Communiceren, we doen het continu. En dat niet alleen, het is de kern van ons werk. Het overbrengen van informatie naar diverse doelgroepen. Het vergt een gedegen aanpak én de inzet van het juiste mediakanaal. Maar de mogelijkheden van de in te zetten kanalen zijn tegenwoordig eindeloos. Hoe kun je daar een goede keuze in maken? Of misschien is het niet eens nodig een keuze te maken. Steeds vaker zetten we crossmediale concepten op. Maar wat is dit nu eigenlijk?

door Annemieke Smit 

Kruisbestuiving

Bij crossmedia vindt er als het ware een kruisbestuiving van verschillende mediakanalen plaats. Doordat ieder kanaal specifieke eigenschappen heeft, is er sprake van een versterkende en aanvullende werking. We spreken van een crossmediaal concept “Als ten behoeve van een communicatiedoelstelling een kruisbestuiving bestaat van verschillende media zoals theater, film, tv, radio, bladen, internet, games, mobiele apparaten en live-evenementen. De verschillende media communiceren hierbij mediumspecifieke betekenissen die deel uitmaken van een synergetisch geheel. Via een verhaal wordt er een bepaalde boodschap over de media uitgedragen, waarbij rekening wordt gehouden met de kwaliteiten van de ingeschakelde media, de participerende houding en het mediagebruik van de consument.” Het gaat dus om het creëren van een beleving en het aanzetten tot interactie bij de ontvanger.

Niet te verwarren met..

Vaak wordt er ten onrechte gesproken over een ‘puur’ crossmediaal concept. Het inzetten van verschillende mediakanalen wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk sprake is van crossmediaal. Binnen de wereld van marketing wordt er ook vaak gesproken over ‘multimediaal’ en ‘transmediaal’.

Zodra er verschillende mediakanalen ingezet worden om ‘slechts’ dezelfde informatie te verspreiden – denk hierbij aan het online lezen van een boek, een productbrochure niet alleen in print aanbieden, maar ook online – dan spreken we over multimediale concepten. Iedere ontvanger krijgt dus dezelfde boodschap, ongeacht het gebruikte mediakanaal.

Bij transmediale concepten maak je ook gebruik van meerdere media, maar ieder kanaal vertelt een eigen verhaal. Een goed voorbeeld hiervan is een bioscoopfilm, waar vervolgens een game en interactieve app op wordt geïnspireerd. Ieder kanaal heeft een unieke toegevoegde waarde, maar voegt wel iets toe aan het geheel. Ontvangers hoeven niet gebruik te maken van álle mediakanalen, apart van elkaar creëren ze ook een bepaalde (juiste) beleving.

Doel van de campagne

Ondanks dat er duidelijke verschillen zijn tussen de drie concepten – cross-, multi-, en transmediaal – zijn ze vaak verweven met elkaar. Welke concept domineert hangt af van het doel van de campagne. Op basis van bovenstaande informatie kunnen we deze grofweg onderscheiden in drie doelen:

  •  Overbrengen van één boodschap: multimediaal concept
  •  Interactie teweegbrengen met ontvangers: crossmediaal concept
  •  Boodschap op verschillende manieren uitdragen (met elk een ander doel): transmediaal concept

 

Modern office workplace

Meerwaarde creëren

Door het inzetten van crossmediale concepten spreek je doelgroepen op een effectieve manier aan. Niet alleen ontstaat er een groter bereik en meer contactmomenten, ook is de slagingskans van het overbrengen van de vele malen groter. Een sterk crossmediaal concept doorloopt de volgende stappen:

  1. Verspreiden: verspreid de boodschap via diverse mediakanalen – print, website, social media, radio, tv etc. – waarbij de basis van de beleving continue hetzelfde is.
  2. Koppelen: koppel de boodschap via de diverse mediakanalen aan elkaar, het 1 + 1 = 3 principe.
  3. Trechteren: trechter de informatie naar één ‘eindkanaal’ waar de ontvanger alle informatie bijeen heeft om een besluit te nemen over de uiteindelijke boodschap.

De mogelijkheden zijn eindeloos, maar het draait dus allemaal om de kracht van combineren. Hierbij is het belangrijk om de juiste combinatie van mediakanalen te vinden. Het gaat daarbij niet om ‘of of’, maar om ‘en en’. Crossmedia Communicatiegroep helpt je hier graag bij!

Laat een reactie achter

Wat is SEO - Zoekmachine Optimalisatie