Chat with us, powered by LiveChat

De kleine winkelier en het internet

Op een beurs sprak ik onlangs met een aantal ondernemers die een klein bedrijf (een fysieke winkel) hebben. Ze zien veel collega’s en concurrenten met internet aan de slag gaan en willen de boot niet missen. Hoe kun je als kleine ondernemer met een winkel het internet benutten?

De meest voor de hand liggende optie zou natuurlijk zijn om het assortiment dat je in de winkel aanbiedt ook via internet in een webshop beschikbaar te maken. Als je met een webwinkel aan de slag gaat, dan moet je het ook goed aanpakken. Een paar jaar geleden kwam je er nog wel met relatief weinig inspanning. Toen was er weinig of geen concurrentie. Dat is inmiddels veranderd. De concurrentie is op het internet ook hevig en je webshop moet dus goed in elkaar zitten. Er gaat behoorlijk wat tijd, geld en energie zitten in het inrichten van een goede webshop.

Ga uit van je eigen kracht

Ik geloof dat je als kleine ondernemer uit moet gaan van je kracht. Je bent specialist in het verkopen van een product. Of dat nou pennen, fietsen, kleren of science fictionboeken zijn. Dat maakt niet uit. Dat specialisme: het feit dat je alles van een product, de beschikbare merken en modellen weet, maakt je bijzonder en waardevol voor een consument. Je hebt namelijk kennis en ervaring die zij nog niet hebben.

Het zoeken van informatie over een product op internet is door het enorme aanbod soms een lastige opgave. Er is vaak niet één website die je als autoriteit kunt raadplegen en waar op basis van jouw wensen een goede (objectieve) vergelijking wordt aangeboden tussen de producten en merken. Het kost veel tijd om het internet af te struinen naar de juiste productinformatie, en tijd is geld.

Ga mee in het gedrag van de consument

Waarom zou je als kleine winkelier niet nadenken over een winkelconcept waarbij je juist als uitgangspunt neemt dat mensen online zoeken en willen bestellen. Zorg dat jij de expert wordt waar veel mensen op zoek naar zijn. Zet de belangrijkste producten waarover je kunt adviseren in je winkel en help mensen bij het maken van een keuze.

Zet in je winkel een paar computers met internetverbinding, zodat mensen direct het product kunnen bestellen. Mensen kunnen, als ze iets kopen, jou betalen voor je advies of je baseert je verdienmodel op een kickback fee van de webshops. Er zijn ook nog veel aanvullende diensten denkbaar. Denk bijvoorbeeld aan het afleveren van producten. Veel mensen zijn overdag, wanneer de pakketjes worden bezorgd, niet thuis. Je fysieke winkel is overdag prima bereikbaar. Laat de producten hier afleveren en biedt de service dat de klant kan kiezen of ze het product bij jou ophalen of dat hij het ’s avonds tussen 6 en 7 uur bezorgt tegen een extra vergoeding.

Ik hoop dat er de komende jaren veel meer ondernemers komen die niet hun eigen business rechtstreeks omzetten naar een webwinkel, maar die lef tonen en de mogelijkheden van het internet creatief benutten.

Laat een reactie achter