Chat with us, powered by LiveChat

De GDPR wet binnen social media marketing

In mei van dit jaar is het zover, dan gaat de wetgeving Algemene Vordering Gegevensbescherming (AVG, ook wel GDPR in Europa) van start. Deze wet heeft niet alleen gevolgen voor e-mailmarketing, maar ook voor de werkzaamheden op het gebied van bijvoorbeeld social media marketing.

Twee belangrijke gevolgen:

  • Bedrijven moeten veel scherper omgaan met de persoonsgegevens waar ze mee werken. Deze mogen dus niet zomaar worden gebruikt voor social media activiteiten.
  • De inzetbaarheid van de sociale targetingopties gaat veranderen.

De social media bedrijven, zoals Facebook, zullen het gedrag van consumenten willen blijven registreren. Ook op je eigen website. Dit betekent dat er extra toestemming moet worden gevraagd. Niet alleen voor gegevens die deze bedrijven verzamelen, maar ook voor het mogen uitwisselen van jouw verkregen persoonsgegevens met deze bedrijven. We verwachten echter dat de social media bedrijven niet heel actief bezig zullen gaan met implementatie van de GDPR, waardoor de verantwoordelijkheid voor de uitwisseling van gegevens bij jou als organisatie wordt neergelegd.

Targetingopties binnen social media

Welke targetingopties zijn er die voortkomen uit informatie over gebruikers? Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, locatie, etc. En wie is verantwoordelijk voor welke vorm van targeting?

  1. Custom audiences
    Een custom audience is een groep profielen die overeenkomen met profielen in je eigen database. Je upload e-mailadressen of telefoonnummers, waarna jouw contacten worden gebundeld als jouw doelgroep. Je kan dus advertenties richten op profielen die zowel in je eigen database zitten en die bijvoorbeeld op Facebook staan. Wie is er dan verantwoordelijk voor de verwerking? Het gaat hier om gegevens die je zelf verzamelt over je gebruikers. Dit is een vorm van remarketing, wat betekent dat jij zelf verantwoordelijk bent voor de verkregen toestemming en de verwerking van zowel de toestemming als de gegevens.
  2. Lookalike audiences
    De lookalike audiences – ofwel ‘vergelijkbare doelgroepen’ – zijn een grijs gebied. Ze worden namelijk opgebouwd door gegevens die jij als adverteerder zelf verzamelt en vervolgens combineert met gegevens van Facebook. Wie is er dan verantwoordelijk voor de verwerking? Voor de gegevens die jij zelf hebt verzameld, dien je toestemming te hebben om deze te mogen gebruiken voor social media doeleinden. De daadwerkelijke personen in de lookalike audience vallen onder de verantwoordelijkheid van Facebook, omdat het gebruikers zijn waar je zelf geen contact mee hebt gehad.
  3. Targeting op basis van interactie/betrokkenheid
    Deze vorm van targeting betekent niet het remarketen van websitebezoekers op Facebook, maar het remarketen van Facebookgebruikers die eerder iets met je content hebben gedaan. Zo kan je de meest geïnteresseerde gebruikersgroep nog directer aanspreken. Wie is er dan verantwoordelijk voor de verwerking? Facebook moet toestemming hebben van de gebruiker om deze gegevens te mogen aanbieden als targetingoptie voor jou als adverteerder.

Heel zwart-wit gezien moeten de social media bedrijven toestemming van de gebruiker hebben om deze targetingopties te mogen blijven aanbieden aan adverteerders. Zoals eerder echter al gezegd, achten we de kans groot dat de social media bedrijven de verantwoordelijkheid bij jou als organisatie neerleggen. Neem daarom het zekere voor het onzekere en zorg dat iemand nadrukkelijk toestemming geeft dat zijn persoonsgegevens voor targeting mogen worden gebruikt.

Vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Disclaimer: we hebben uitgebreid onderzoek gedaan bij het opstellen van deze blogs. Echter zijn we niet juridisch aansprakelijk voor de inhoud en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. 

Laat een reactie achter

CMCG online updateGoogle Tag Manager header