Chat with us, powered by LiveChat

Dromen we soms nog van de donkere kamer, dia’s, films en kleurproeven? Het lijkt alweer zolang geleden. Maar zo lang geleden is het nog niet dat onheilspellende berichten onze toekomst gingen bepalen. Met de komst van het internet waren we eerst nog sceptisch. Het was niet voor iedereen weggelegd toch? Wie geld over had en innovatief wilde zijn, ja die liet een website maken.


De strijd barstte los tussen communicatiebranche en de it-sector. Waarbij de it-sector het sowieso niet overleefde als het gaat om websites. Het werden vooral de internetbureaus ofwel online marketingbureaus, soms als onderdeel van het traditionele reclamebureau, die terrein wonnen. En zo ontstond de befaamde term E-commerce.

E-commerce is zonder twijfel een must in iedere marketingstrategie vandaag de dag. Waarbij ik wel wil benadrukken dat het niet slim is om de focus volledig te verleggen naar online en het offline kanaal uit te bannen. Een online campagne heeft pas waarde als we meten wat een offline campagne teweegbrengt. Stel je verkoopt zowel on- als offline, maar je beoordeelt je onlinemarketing doelstellingen alleen op online resultaten dan geeft dit geen juiste weergave van het succes van je campagne. Want je stuurt dan op slechts een deel van de KPI’s. Wat dus een behoorlijk vertekend beeld geeft.

Weer een nieuw tijdperk?

Als we kijken naar de resultaten uit retaildetail in 2013 is slechts 13% van de totale omzet in Nederland afkomstig uit E-commerce. Hier kunnen we uit concluderen dat de omvang relatief klein is ten opzicht van de totale detailhandel. En gelukkig maar misschien. We willen toch ook de gezelligheid op kunnen blijven zoeken in onze winkelcentra. Neemt niet weg dat we fan blijven van alles wat met E-commerce te maken heeft. Het is een aanvulling op de mogelijkheden binnen de marketing- en communicatiestrategieën, het is meetbaar en betaalbaar. Het past in het hedendaagse beeld van de mondige, zelfredzame burger. De Customer Journey is daarmee definitief veranderd!

De groei in E-commerce lijkt gestabiliseerd, waardoor we een helder beeld kunnen creëren van een correcte media-/en middelenmix voor iedere succesvolle reclamecampagne. Om doelgroepen te verbinden aan een merk zijn er vooral meerdere communicatiekanalen beschikbaar en kunnen we de doelgroepen op meer verschillende plekken vinden en benaderen. Bovendien kunnen we door het toevoegen van e-commerce de dialoog aangaan met onze doelgroep. De tijd van slechts zenden is voorbij!

We kunnen dus veel meer uitgaan van een combinatie van online-/offline. De trouwe huis aan huis folders zullen dus voorlopig niet uit de brievenbus verdwijnen. Budgettair moeten wel andere keuzes gemaakt worden. Er is immers minder budget, maar wel veel meer keuze. Voor wie daar slim mee omgaat en zich goed laat adviseren, biedt dat vooral kansen. Wie dat niet doet, loopt het risico marktaandeel en klanten kwijt te raken. Wil je je merk laten groeien dan is het maken van de juiste keuzes essentieel, een crossmediale partner onontbeerlijk en creativiteit het toverwoord.

Isabelle Adema
Account manager

Laat een reactie achter

https protocolOnline tactieken