De digitale wereld slaapt nooit, maar wat houdt óns wakker?

Donderdag 12 april was CMCG aanwezig bij de tweede editie van SocialToday; “… een evenement gewijd aan de wereld van creative content, customer experience & digital commerce”. Niets is leuker dan een gehele dag, en een geheel evenement te kunnen wijden aan iets wat je persoonlijk interessant vind en waar je in gelooft, tot op zekere hoogte. Maar na zo’n dag vol ‘customer journeys’, ‘online storytelling’, ‘videomatrixen’, ‘influencers’ en ‘performance marketing’ vraag je je ook vooral af; wat kan ik nu zelf gaan toepassen? 

Als crossmediaal bureau ben je bezig voor verschillende merken, deze merken hebben uiteraard ook weer allemaal verschillende wensen die ze vervolgens in verschillende mate bij ons neerleggen. Zo moet je als bureau goed het kaf van het koren kunnen scheiden en de concrete vraag uit een klantwens kunnen distilleren. En daarom wil ik ook graag kunnen vertellen welke concrete zaken je kunt meenemen uit een evenement als SocialToday. Want in de digitale wereld waar stilstand, achteruitgang is en overal nieuwe apps en trends verschijnen, is het belangrijk je niet gek te laten maken en je te richten op zaken die voor jou interessant kunnen zijn.

 

Storytelling en data; een goede basiscombinatie

Tijdens verscheidene case presentaties (die je overigens hier terug kunt vinden) wordt benadrukt dat aan de basis van een goed merk, een goede strategie en een goede campagne, boven alles een goed verhaal staat. Waar geloof je in als bedrijf? Belangrijker: waar geloof je in vóór je klanten? Kun je in plaats van vertellen wát je doet (auto’s verkopen bijvoorbeeld) vertellen waarvoor je het doet (ik help mensen hun vrijheid te geven d.m.v. mobiliteit)? Geef deze ideologie vervolgens door aan je klanten om ook hun te inspireren, en uiteindelijke te binden aan je merk. Wat wel ten grondslag ligt aan het succes van deze manier van ‘branden’ is dat je begint met emotie. Dat durft wellicht niet ieder bedrijf aan, maar kwetsbaarheid maakt van een goed idee of leuke campagne, een prachtig verhaal.

De wereld bestaat uit tegenstrijdigheden en balans. Als tegenhanger van het emotionele heb je dan ook het rationele: data. Keiharde cijfers die je meer kunnen vertellen over (online) gedrag. Het uitpluizen van deze gegevens om erachter te komen wat ze echt inhouden of wat ze impliceren kan wel een uitdagende tak van sport zijn. Maar wel een sport die de moeite waard is als je meer wilt leren over je doelgroep, over kosten-baten verhoudingen en online gedrag.

 

Anti hokjesdenken

Hoewel het makkelijk is om in demografische gegevens te denken als je je doelgroep gaat formuleren wisten de sprekers van onderzoeksbureau Kantar TNS mij te overtuigen van een andere aanpak. Beide sprekers waren dames, even oud, even lang, hadden dezelfde haar- en oogkleur, werkten bij hetzelfde bedrijf, hadden dezelfde collega’s en woonden in dezelfde stad. In theorie zouden ze dus in dezelfde demografische groep (kunnen) vallen. Echter was dame 1 zeer actief op social media, leverde bijdragen aan discussies, postte veel, deed boodschappen online etc. En dame 2 was meer een passieve gebruiker; had een beperkt aantal apps en bezocht maximaal 2 sociale media kanalen en berichtte nauwelijks iets vanuit haar accounts… Mocht je beide dames online willen bereiken, ga je dat dan doen via dezelfde kanalen en met dezelfde insteek? Met denken in leeftijd, geslacht en woonplaats komen we er niet meer. Bovendien houdt niemand er van te worden gegroepeerd op basis van kenmerken waar we geen invloed op hebben. Gedrag is wél iets wat we kunnen beïnvloeden, veranderen en wat als ‘actieve keuzes’ kunnen worden gezien!

 

Wat houdt jou wakker?

Dat micro-influencers goed kunnen werken binnen een campagne, dat een inhaker goed scoort en video echt niet meer verdwijnt geloof ik eerlijk gezegd allemaal wel. Wat ik wel bewust mee wil geven in een tijd van Facebook-verwijder-discussies en digitaal wantrouwen is dat wát je ook vindt van bepaalde ontwikkelingen, je in ieder geval heel bewust nadenkt over de impact op jouw leven. Zo ook privacy; wat is privacy voor jou? Maak het me uit dat ‘bedrijven’ weten waar ik online winkel wanneer het me zeeën aan tijd scheelt, of dat ik tegen mijn in-home device kan praten in plaats van dat ik dingen moet uittypen? Als je op vakantie gaat naar Zuid Frankrijk kiezen de meeste van ons toch liever voor auto of vliegtuig in plaats van paard-en-wagen. Zo ook mijn digitale toekomst; ik wil liever hands-free dingen kunnen opzoeken met VoiceSearch dan 3 keer iets opnieuw te moeten typen en ik wil liever binnen 1 minuut geholpen worden door een chatbot dan 3 kwartier in de wacht te moeten staan bij een callcenter… Maar privacy is voor mij dan ook een flexibel begrip. Hoe ga jij mee met de wereld, met wantrouwen of met enthousiasme?

 

Steffie van der Kolk
Digital Marketing Consultant

Laat een reactie achter

Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter