Chat with us, powered by LiveChat

Hoe ziet de toekomst van e-mailmarketing eruit? Lees hier het verslag van de DDMA EMAIL SUMMIT 2016

Op donderdag 9 juni 2016 vond de DDMA EMAIL SUMMIT 2016 plaats in de Kromhouthal in Amsterdam. Ronnie Overgoor was aanwezig als dagvoorzitter en leidde de bezoeker van de keynote presentaties naar de interviews met e-mail goeroes, en van de presentaties van de genomineerden e-mail campagnes 2016 naar de praktijkcases.


De 6e editie van de DDMA EMAIL SUMMIT 2016 is een inspiratiebron met verhalen van ervaren marketeers en specialisten die voor een ruim publiek met interesse in e-mailmarketing geschikt is. Ik neem je mee in een druk programma met veel variëteit:

De dag werd gestart, na de opening van Ronnie Overgoor, met een keynote presentatie van Bram Alkema: “Hoe ik ophield mijn klant dood te knuffelen…”. Bram Alkema vertelt over gewoontevorming door transactionele push-notificaties en e-mails.
Abram alkemalkema begint zijn verhaal over gedrukte media, en geeft hierbij aan dat er één belangrijke basis is: “Zorg eerst voor bewijs, ga het dan pas doen!” Met het kijkje in zijn wereld betreffende gewoontevorming (ondersteund door een animated gif – presentatie) maakt hij ons duidelijk dat:

  1. Om je klanten een gewoonte te laten vormen is het belangrijk om de optimale wachttijd te zoeken voor je trigger. Zoek het ultieme moment om JOUW klant te benaderen, en zend dan juist je boodschap/informatie/e-mail.
  2. Ondanks dat vele mensen in de veronderstelling zijn dat het andersom is, maar volgens Bram toch zeker waar: een gedachte volgt op je gevoel en niet vice versa. Je gevoel is de basis hierin en daarop wordt de gedachte gebaseerd.
  3. Onder andere hierdoor is het advies om je klant variabel te belonen en niet bijvoorbeeld standaard 10% korting te geven.
  4. Je klanten moeten maximaal kunnen investeren.
  5. Als je deze richtlijnen volgt, is Bram ervan overtuigd dat je een gewoonte bij je klant ontwikkeld hebt. Uiteindelijk moet je je richten op het omdenken van de service, jouw e-mail is de dienst/verkoop en het product “krijg je er gratis bij”.

Een aantal leuke tools/tips die Bram zelf erg leuk vindt en mee werkt:

  • QuoraThe best answer to any question
  • Product HuntA curation of the best new products, every day
  • I done thisTeam progress tracking software

 

Waarom moet je als bedrijf kiezen voor marketing automation?
Vervolgens ging het programma verder en kregen een drietal e-mail goeroes de vraag van Ronnie Overgoor: “Waarom moet je als bedrijf kiezen voor marketing automation?”. Uit dit interview kwamen een aantal conclusies/meningen, waaronder;

  1. De data blijft het allerbelangrijkste, maar op deze wijze kun je ook je data voor je laten werken;
  2. De foutgevoeligheid wordt beperkt;
  3. Met marketing automation kun je de customer journey invullen, centraal staat hierbij wel: “Hoe beleeft jouw klant jouw merk?”;
  4. Juist dankzij automation heb je de juiste boodschap bij de juiste klant.

 

Interview genomineerden e-mail M|V 2016
20160609_171037In een kort betoog mochten de vier genomineerden het publiek proberen te overtuigen van hun kunnen. Naar aanleiding hiervan mochten wij als publiek stemmen en hieruit werd uiteindelijk later op de dag de publiekswinnaar gekozen. De genomineerden waren:

  • Floris Regouin (Samsung Benelux)
  • Jasmijn Hemersma (Drukwerkdeals.nl)
  • Frank Veldwachter (Thermen Bussloo)
  • Erik van der Wal (BPD Ontwikkeling)

De winnaar van zowel de publiek- als de juryprijs werd Floris Regouin, de jury vind hem een gedreven professional met veel kennis van e-mailmarketing. Floris staat voor voortdurende verbetering en stimuleert vernieuwing.

 

Presentaties genomineerden e-mail campagnes 2016
De genomineerden voor e-mail campagne 2016 (bol.com, blokker en AH) presenteerden het publiek hun ingestuurde campagne en gaven ons een kijkje in de denkwereld van het bedrijf en het doel van de campagne. De verschillende campagnes:

  1. De jubileum campagne van bol.com; deze campagne was bijzonder omdat hij gericht was op je bol.com-verjaardag. De dag van je eerste aankoop was de “geboortedatum” en daarom krijg je nu als bol.com klant een e-mail op je bol.com verjaardag. De e-mail werd volledig tot in detail gepersonaliseerd met zaken als; hoeveel pakketjes je al hebt mogen ontvangen van het bedrijf, hoeveel pakketjes er in je woonplaats bezorgd zijn t/m het tijdstip waarop je vaak online bent en bestelt. Deze persoonlijke details werden in de verjaardag email begeleid door een toepasselijke afbeelding (animated gif) waardoor het echt een feestje was om de e-mail te lezen en door te nemen.
  2. De “out-of-stock” campagne van Blokker; bezoekers van de website liepen vaker tegen het feit aan dat de aanbieding die ze via de website van Blokker bestellen wilden, niet op voorraad was. Dit resulteerde in kopers die de gewenste koop niet konden doen. Hierop besloot Blokker een button aan te maken met de tekst “houd mij op de hoogte”. Deze button resulteerde erin dat de klant een e-mail kreeg op het moment dat het product/de aanbieding wederom voorradig was en de koop dus alsnog gedaan kon worden. Blokker laat zien dat de verkoopcijfers behoorlijk gestegen zijn na het inzetten van deze campagne.
  3. Het “Mijn bonus kaart programma” van de Albert Heijn. Het programma van de supermarkt is volledig opnieuw ingericht en met de gegevens die de consument aan hun database meegeeft kunnen ze iedere kopende en geregistreerde klant een gepersonaliseerde aanbieding doen. De klant krijgt naar aanleiding van de gedane aankopen een gericht aanbod aanbiedingen, los van de lopende algemene AH aanbiedingen. Daarnaast kan de klant een locale aanbieding krijgen van de plaatselijke retailer van AH in de buurt. Al met al een zeer complexe, technische campagne.

Later maakte de voorzitter van de DDMA bekend dat Albert Heijn de juryprijs won en het publiek koos de campagne van bol.com. De jury gaf aan dat het “Mijn Bonus e-mailprogramma” goed doordacht, uitstekend opgebouwd, goed getest en uitgebreid was met resultaten die er mogen zijn.

 

Hoe richt je marketing automation in?
In een volgend interview stelt Ronnie Overgoor bovenstaande vraag aan drie andere e-mail goeroes. De belangrijkste uitkomst uit dit gesprek:

  1. Stop geen maanden in vooronderzoek en twijfelen en “hoe zullen we het gaan inrichten” en “welke informatie kunnen we allemaal gebruiken”! De goeroes van de verschillende e-mailmarketing software geven aan dat bedrijven veelal te lang blijven hangen in het uitzoek werk. De remedie: “gewoon beginnen”. Weet waar je naartoe wilt gaan en ga dan leren van je fouten.
  2. Leer ook veel van de resultaten, probeer erachter te komen hoe en in welke zin je klant bezig is met je organisatie.
  3. Automation klinkt mooi, maar neem het niet te plat; blijf werken aan je “traject” je bent nooit “klaar”!
  4. Wanneer niet het gehele bedrijf de toegevoegde waarde van automation inziet: probeer kleine stappen te maken die al geld opleveren. Zo kun je onder andere (door de levensduur van je klant) laten zien wat je “eruit” haalt.

 

Marketing Automation (Michael Klazema)

michael klazemaEen diepte sessie “op weg naar data gedreven marketing“. Michael Klazema, Chief Marketing Technologist van de VODW geeft ons in zijn sessie inzicht in welke stappen je als bedrijf zou kunnen maken om uiteindelijk te kunnen werken met slimme algoritmes. Nu is het wel zo, dat er nog maar een heel klein deel van de aanwezigen hiermee werkt.

Door middel van een interactieve sessie via een leuke tool (www.kahoot.it) kunnen we allemaal inloggen en onze antwoorden invullen in hoeverre wij als bedrijven al werken aan data gedreven marketing. Zoals ook andere sprekers van vandaag, geeft ook Michael aan dat de grootste belemmering de data integratie is. Het is geen geheim dat van de meeste opererende bedrijven de database niet goed ingericht is en men verslaat in alle data die van de klanten beschikbaar is. Hierbij dus wederom een tip: maak je database schoon, duidelijk en bruikbaar!

Ook neemt hij ons mee in een aantal stappen van het gebruiken van je data, waarmee je steeds slimmer en gemakkelijker gebruik kunt maken van je database:

  1. Van batch processing naar real-time data (stem je campagnes gericht af op je klant)
  2. Van blasting segments naar triggers (maak het specifiek)
  3. Behavioral data (wat zijn de vervolgstappen die iemand neemt na interactie met content)
  4. Context (location bases, waar bevindt iemand zich)
  5. Slimme algoritmes (een 360 graden klantbeeld is de basis voor modellen en algoritmes)

Lees hierbij niet dat je direct alle data moet integreren, ook deze les wordt vandaag meerdere malen herhaald. Liever beginnen met één van deze vijf stappen en probeer steeds meer slimheid toe te voegen aan de dialoog met je klant. Predicted models worden beter door het het toevoegen van steeds meer data.

In zijn presentatie geeft ook Michael ons een aantal van zijn favoriete tools mee:

  1. Drip
  2. Avari (voorheen retentiongrid)
  3. Close alert
  4. Relay42
  5. 8seconds
  6. Weather Unlocked

 

Praktijkcases – Bijenkorf

Jorrit de Groot, manager online marketing bij de De Bijenkorf laat ons in een uitgebreide presentatie zien hoe De Bijenkorf bezig is met het verwerken van data dat via allerlei verschillende kanalen binnen komt bij het bedrijf. Hij laat ons zien dat ook hij veel uitdagingen heeft, maar zijn allerbelangrijkste streven is om ervoor te zorgen dat er de juiste boodschap wordt gecommuniceerd naar relevante doelgroepen. Hij start met het kijken naar data punten die relevant zijn, en deelt zijn klanten in verschillende groepen in. Van deze verschillende groepen maakt hij een soort van pyramide, waarin hij het minst weet van de onderste (grootste) groep, en het meest weet van de bovenste (kleinste) groep.

Door het clusteren van zijn aanbod aan merken (meer dan 1000 merken) maakt hij groepjes aan en biedt dat aan aan zijn doelgroep. Hierbij kun je denken aan: “shop je wel eens dit merk, dan vind je dit andere merk hoogstwaarschijnlijk ook zeer interessant“. Zo probeert hij onder andere te zorgen voor de meest relevante klantervaring. Ook deze insteek maakt het mogelijk dat je als vrouw niet standaard dezelfde nieuwsbrief of update krijgt. Deze zijn allemaal toegespitst op jouw eigen, persoonlijke gedrag qua aankopen en zoekgedrag op de website van De Bijenkorf.

Een ander belangrijk leerpunt wat ik uit zijn presentatie kon halen, is dat we niet moeten vergeten dat we niet alleen maar zenden, maar dat we daadwerkelijk de conversatie aangaan met de klant. De Bijenkorf probeert zijn klanten regelmatig en via verscheidene routes te vragen om feedback waardoor de klant zich gehoord voelt en er meer een soort van conversatie ontstaat.

 

Praktijkcases – FrieslandCampina

20160609_151811Luc Wong-Lun-Hing, digital innovation lead en Willem Valkenburg, digital marketeer van FrieslandCampina gaven ons ruimschoots inzicht in de werkwijze van dit bedrijf betreffende e-mailmarketing. Hierbij hebben ze te maken met een groot aantal merken te integreren binnen hun campagnes. Ook zij geven in alle eerlijkheid aan dat e-mailmarketing een zeer grote rol heeft binnen het succes van het spaarprogramma “Eurosparen“.

De heren vertellen ons wel één duidelijke basis; alles moet in lijn zijn met je visie, strategie en concept. Hierin is de engagement en de penetratie erg belangrijk. Ook hierin word aangegeven dat FrieslandCampina ook echt de dialoog aangaat met zijn klant en via verschillende routes om feedback vraagt. Het succes van het “Eurosparen” programma heeft mede te maken van het rond maken van de cirkel van alle mogelijke touchpoints. Al met al een prachtige, succesvolle campagne die FrieslandCampina een enorme uplift gegeven heeft. Men heeft via de meest mogelijk zichtbaarheid gegeven aan het programma:

  1. Online & Offline advertisement
  2. On pack
  3. In store
  4. Website
  5. Apps
  6. Newsletter
  7. Social Media

 

Wat moet je doen om marketing automation succesvol te krijgen?

Het laatste interactieve interview, gehouden door Ronnie Overgoor waarbij hij bovenstaande vraag stelde aan drie e-mail goeroes. Overall komen er nu een aantal belangrijke zaken vaker terug in de sessies van vandaag. Het succes van de campagne hangt af van het zenden van de juiste e-mail naar de juiste klant, je content moet relevant zijn, klein beginnen en deze ontwikkeling proberen door te maken door te streven naar de welbekende “stip aan de horizon” en die proberen te bereiken! De vraag die je na elke campagne moet stellen is: “zijn de doelen bereikt die er vooraf gesteld zijn?” en pas hier de volgende campagne op aan.

 

Wie weet waar e-mail nu staat – vergelijk je eigen ratio`s

Laat de getallen voor je spreken. De DDMA heeft in samenwerking met PwC de E-mail Benchmark 2016 opgesteld. De benchmark geeft een beschrijving van de response- en afleverratio’s en gebruikte technieken, zoals responsive design of een gepersonaliseerde onderwerpregel. Voor het eerst werd er gebruik gemaakt van regressie analyses om specifieke campagne statistieken te voorspellen. Hieruit blijkt dat technieken als dynamische content, verzendtijdstip of gepersonaliseerde onderwerpregel(s) een aanzienlijke invloed hebben op de ratio’s.

 

The future of e-mail marketing is here (Kath pay)

kath payKath Pay, founder en CEO van Holistic Email Marketing geeft ons een aantal zeer belangrijke lessen mee. Ik neem je mee: “Picture a world where every email that is sent is personalized on a 1:1 basis, is delivered in real-time with relevant and contextualized messages, reporting is based on a single-customer view, so we know what our customer’s are consuming and actioning, and all of this is delivered and continually optimized via automated processes and machine learning. Sound good? Well the great news is, this isn’t fiction but reality“.

Zo, dat is duidelijke taal! Kath geeft aan dat we te vaak “gewoon maar doen wat we elke dag doen“. Om dit te doorbreken moeten we meegaan met de verandering van de consument, vernieuwing omarmen en de volgende stap leren te zien! Testen is ze een groot voorstander van, maar niet alleen verder gaan met de A of B die wint, maar ermee verder gaan en denken: “wat leren we hier van?“. Laat de klant zich voelen of je hem persoonlijk kent.

Daarnaast is Kath ook erg bezig met de toekomst zoals ze in haar introductie al aangeeft, straks is het niet meer de marketing manager die aangeeft hoe we het gaan doen, maar uit de data blijkt dat we het zo moeten doen. De marketing manager blijft wel onmisbaar in het uitzetten van de strategie en de gewenste uitkomst ervan, maar de data is het belangrijkste uitgangspunt.

Met machine learning, onder andere aangestuurd door een fantastisch filmpje wat ik jullie niet wil onthouden, neemt ze ons mee in de toekomstige wereld. Alchemy worx is voor haar een belangrijke tool voor het ontwikkelen en zien van algoritmes en dit is volgens haar ook zeker de toekomst.

Ze geeft ons nog één mooi voorbeeld mee; hier verteld ze ons dat ze mede dankzij Jetlore het mogelijk heeft gemaakt dat de klant een e-mail in z`n inbox kreeg. Deze klant opende de e-mail nog niet, maar was juist bezig met browsen op de website van deze aanbieder. Naar aanleiding van de bezochte pagina`s veranderde de inhoud van de verstuurde e-mail in de inbox! Dat is nog eens machine learning!

Al met al een zeer inspirerende dag! 

 


Online marketing consultant

 

Laat een reactie achter

CMCG online updateCMCG online update