Chat with us, powered by LiveChat

Datamining, wat is dat nu weer?

Datamining, genoemd naar het graven en het vinden van de juiste informatie. We spreken van datamining als we zoeken naar verbanden in gegevensverzamelingen met als doel profielen op te stellen voor bijvoorbeeld commercieel gebruik. Een voorbeeld hiervan is het registreren van aankoopgedrag van consumenten. Door dit gedrag te analyseren en verbanden te leggen kun je een model creëren om het gedrag in de toekomst te voorspellen.

Meer dan een tool

Datamining is niet alleen het toepassen van statistische technieken, maar een datamining tool kan een onderdeel zijn van een proces. Met een dergelijke analyseset kun je een hoop zaken inzichtelijk krijgen. Zijn er dingen die afwijken? Kunnen we daar iets mee? Bereiken we de doelgroep en wie kunnen we nog meer bereiken?

Het nut van datamining

Een datamining traject heeft alleen nut als er wat met de analyse wordt gedaan. Ook gaat er een gedegen voorbereiding aan vooraf. Het vaststellen van de juiste vragen en de opzet van het juiste onderzoek is belangrijk. Is er geen databeheer in de organisatie, bel CMCG voor de mogelijkheden. Binnen de Crossmedia Communicatiegroep zit een multidisciplinair team van specialisten die je wegwijs kunnen maken in de wereld van data en koppelingen via API’s.

4164614vaNyLFL0Onno de Graaf Online engineering/Data o.degraaf@leadq.nl

Laat een reactie achter

Data Inzichtelijk Maken