Chat with us, powered by LiveChat

Conversie optimalisatie: Hoe werkt dat?

Conversie optimalisatie. Hoe werkt dat?

Je hebt een leuke huisstijl. Je reclamebureau heeft je website gebouwd. Ziet er goed uit. Je ‘winkel’ is geopend, jij bent er klaar voor. Met een Adwords campagne haal je mensen naar je website. En nu?

Nu is het tijd om te kijken naar je bezoekers! Met de inzet van conversie optimalisatie proberen we het maximale uit bezoekers te halen en daarmee het maximale uit jouw website. Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat je doelen worden behaald (bijv. meer leads genereren) door te testen.

Aan de hand van onderstaande stappen kun je aan het werk.

Stap 1: Wie is je klant?

In plaats van naar jezelf te kijken, ga je naar je klant kijken. Het zal je verbazen, maar veel bedrijven weten niet exact voor wie ze hun website bouwen. Er worden teksten uit de corporate brochure online gezet en klaar is de website. Stel jezelf vragen: Wie is je doelgroep? Waar doe je het voor?

Een belangrijk punt bij conversie optimalisatie!

Stap 2: Persona’s opstellen

In een brainstormsessie kun je persona’s opstellen. Pak een willekeurige persoon die in je doelgroep zou passen en geef deze een naam, leeftijd en beroep. Bedenk waar deze persoon naar op zoek is en waarom hij/zij op jouw website komt. Wat zou degene willen zien? Waar wordt op geklikt? Maak er een ‘echt’ personage van en stel je voor dat deze persoon op je website komt. Zo werk je een aantal personages uit die op je website zouden kunnen komen. Houd ook het MBTI model goed in de gaten en zorg ervoor dat alle soorten personen bediend worden. Je kunt ook het BSR model bekijken en bepalen of dit ook iets voor je is.

Stap 3: Testelementen inbouwen

Maak een plan om te testen. In dat plan staan alle elementen die je wilt testen, waarom je die wilt testen, in welke periode en hoe de testelementen eruit gaan zien. Bedenk ook van tevoren hoe je denkt dat de test zal uitpakken. Aan de hand van de persona’s die je hebt uitgewerkt ga je de testelementen kiezen. Wees creatief en kies voor aanpassingen op gebied van design, schrijfwijze, fonts, kleurgebruik, gebruik van foto’s, filmpjes etc. Test één element tegelijk, anders weet je niet welk element het juiste resultaat brengt. Via het Google Website optimizer programma kun je de A/B tests inzetten en goed meten. Wij kunnen dit ook voor je doen.

Stap 4: Meten & conclusies trekken

Neem een bepaalde periode waarin je de variabelen gaat testen. Na deze periode kun je zien welk testelement beter werkt. Deze kun je vervolgens inzetten als ‘definitieve’ keuze. Je kunt dan verder testen met hetzelfde element, of een nieuw element pakken om te testen. Conversie optimalisatie kun je voor een lange periode inzetten. Leuk om eens te kijken: Op de website WhichTestWon.com staat iedere week een nieuwe test. Je kunt bekijken welke jij denkt dat beter is, daarna krijg je de uitslag te zien van de conversie optimalisatie test.

Stap 5: Resultaten documenteren & doorvoeren in andere middelen

Schrijf al je resultaten op uit de conversie optimalisatie tests. Zo kunnen andere personen (ja, wie weet krijg je ooit een vervanger) in je organisatie zien wat jij hebt gedaan en wat heeft gewerkt. Komen er resultaten uit je tests die bijzonder goed hebben gewerkt op je website? Misschien kun je ze dan ook doortrekken in andere middelen. Merk je bijvoorbeeld dat afbeelding A 35% meer kliks oplevert dan versie B, plaats dan versie A ook in je brochures, in je e-mailnieuwsbrief (hier kun je ook testen) of op je blog. Zo ontstaat er een duidelijke lijn in je communicatiemiddelen. En dat alles dankzij conversie optimalisatie….

Laat een reactie achter