Chat with us, powered by LiveChat

Content Marketing: kwaliteit wint altijd van kwantiteit

Content Marketing, Management: video, social media, blogs, websites en appsVanuit de traditionele marketing- en communicatiegedachte willen bedrijven zo vaak mogelijk onder de aandacht komen van klanten en prospects. Maar is dat in de huidige digitale maatschappij nog steeds het credo? Het feit dat veel organisaties en merken worstelen met een juiste inzet van Content Marketing bewijst dat er nog veel hordes genomen moeten worden. Waar moet je op letten om op een positieve manier onder de aandacht te komen bij je doelgroep, zonder schreeuwerig over te komen?

De concurrentiestrijd

Organisaties hebben altijd de uitdaging gehad om de concurrentie voor te blijven of achter zich te laten. Met de komst van digitale marketing is het niet alleen eenvoudiger geworden om berichten richting je doelgroep te sturen, maar is de concurrentiestrijd ook toegenomen. De strijd om de aandacht van de doelgroep. Want ook je concurrent kan een blog of social media bericht maken. Het is echter de kunst om onder de aandacht te blíjven.

Het perfecte aantal updates

Hoeveel berichten moet je per week op je social media kanalen plaatsen? Wat is het optimale aantal blogs per maand? En hoeveel video’s zorgen voor een optimaal bereik?

Helaas, er zijn geen antwoorden op voorgaande vragen. Was het maar zo eenvoudig. Content laat zich niet kwantificeren. Uiteindelijk wint kwaliteit altijd. Waarom eigenlijk?

  1. Kwalitatief hoogwaardige content zorgt voor gespreksstof, zowel offline als online. Goede content wordt gedeeld door je doelgroep, wat zorgt voor een groter bereik van je oorspronkelijke boodschap.
  2. Social media netwerken zoals Facebook, maar ook zoekmachines als Google, waarderen kwalitatieve content (goede recensies, waardering door likes en shares) beter waardoor je beter gevonden wordt (SEO).
  3. Veel slecht gewaardeerde berichten zorgen voor een daling in autoriteit van je website, Facebook-pagina of blog. Concurrenten met goed gewaardeerde content streven je voorbij.

Het is beter om één kwalitatief hoogwaardig bericht per week te plaatsen, dan vier middelmatige berichten in te plannen. Wat kwalitatief goede content is, hangt van veel factoren af. De belangrijkste indicator is de waardering van je doelgroep. Niet alleen door reacties op blogs en video’s of likes en shares op Facebook/Twitter, maar ook door het aantal klikken richting je website. Of het aantal vragen naar je dienstverlening op basis van je content.

Waar te beginnen?

Content Marketing: Blogs, websites, apps, video's en social mediaEr is zoveel informatie online, waar moet je beginnen? Het vakgebied Content Marketing is een specialistische tak van sport. Je dient de verschillende kanalen te kennen, je moet je kunnen inleven in je doelgroep én weten welk type content je publiek het meeste aanspreekt. Begin eens met een training Content Marketing om de kneepjes van het vak te leren. Analyseer vervolgens de content die je plaatst en bekijk (zelf of samen met een expert) welke berichten, blogs of video’s het beste ‘scoren’. Gebruik deze informatie om je doelgroep nog beter te bedienen. Wees je tevens bewust van de waarde van je blogs op SEO-gebied: gebruik woorden waar je op gevonden wilt worden door zoekmachines en zorg daarmee voor voldoende traffic. Ook hier kan het geen kwaad om een expert op dit gebied in de hand te nemen.

Er zijn voorbeelden te over van merken die het goed doen. Kijk bijvoorbeeld eens naar Praxis op Facebook of naar Food Pro Europe. Eerstgenoemde weet met humor tevens de eigen producten onder de aandacht te brengen en laatstgenoemde informeert haar doelgroep op zeer relevant gebied.

Van content naar conversie

De onvermijdelijke vraag is altijd: “Wat levert het me op?”. Er wordt vaak gekeken naar conversie. Verwacht bij het starten met contentcreatie en -verspreiding echter niet direct leads of nieuwe klanten binnen te halen. Door middel van je contentstrategie laat je zien dat je verstand van zaken hebt en weet wat er in de bedrijfstak speelt. Zorg ervoor dat je doelgroep het zó interessant vindt dat ze vanzelf naar je toe komen voor advies of dienstverlening. Daarnaast zijn er diverse mogelijkheden om leads te verzamelen die je kunt benaderen, zoals Whitepaper Marketing. Zorg echter voor kwaliteit in je content alvorens je nadenkt over het verzamelen van leads.

Wat kunnen wij voor je doen?

De Crossmedia Communicatiegroep heeft experts in dienst die alles weten over content marketing en aanverwante vakgebieden. Wij kunnen helpen met onder andere:

  • Content Marketing strategie
  • Content Marketing training
  • Consultancy
  • Content supply en distributie, inclusief tools
  • Content planning en hulp bij ‘opstarten’

Kijk voor meer informatie eens bij onze Content Marketing dienstverlening of neem contact met ons op.

 

Laat een reactie achter