Chat with us, powered by LiveChat

Content management: een basis creëren voor SEO, SEA

Content management: een basis creëren voor SEO, SEA en een gebruiksvriendelijke website.

 

Er zijn nog veel organisaties die een website hebben met als doel ‘een website hebben’. Het gebrek aan strategie zorgt voor een vage afspiegeling van de producten/diensten die zulke organisaties leveren. Vanwege tegenvallende bezoekersaantallen willen deze organisaties dan (eventueel in samenwerking met een online marketing bureau) een Google AdWords campagne gaan inzetten of de website beter vindbaar maken. En dan komen ze erachter dat het onmogelijk is om de vindbaarheid van de website te verbeteren en een kwalitatief hoogwaardige Google AdWords campagne te ontwikkelen met de huidige (vage website). De oorzaak van deze onmogelijkheid ligt bij de content van de website.

 

Gebruiksvriendelijke content

Een succesvolle website begint allereerst bij gebruiksvriendelijkheid. Iets is gebruiksvriendelijk wanneer de eindgebruiker het effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan gebruiken. Een bezoeker van de website heeft een bepaalde behoefte. Als de website in alle opzichten voldoet aan deze behoefte, dan mogen we spreken van een gebruiksvriendelijke website. Relevante, specifieke content draagt bij aan een gebruiksvriendelijke website. Verkoop je fietsen in een webshop? Geef dan duidelijke informatie over je fietsen, inclusief specificaties. Ben je een financiële dienstverlener voor de zakelijke markt? Geef dan op een heldere manier weer welke diensten je levert en aan wie. Gebruik in alle gevallen keywords die duidelijk iets zeggen over je product of dienst. Heldere content draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je website.

 

AdWords content

Google heeft als doel om zo snel en goed mogelijk bezoekers te helpen met het geen wat zij zoeken. Daarom vindt Google het belangrijk dat bezoekers die op tekstadvertenties klikken ook terecht komen op een website die voor hen relevant is. Dit zien we terug in de kwaliteitsscore van Google AdWords campagnes. De combinatie van de content van de landingspagina en de inhoud van de zoekwoorden en tekstadvertenties bepalen mede de kwaliteitsscore van de AdWords campagne. Als de content op de landingspagina niet overeenkomt met de zoekwoorden die je inkoopt, gaat dit ten koste van de kwaliteit van de campagne. Uiteindelijk laat Google dan minder tekstadvertenties zien, tegen hogere kosten.

Als een webshop die fietsen verkoopt een Google AdWords campagne inzet, specifiek voor fietskleding dan moeten er landingspagina’s in de webshop zijn met als onderwerp fietskleding. Heeft deze webshop dat niet, dan vindt Google de landingspagina niet relevant genoeg. Dit zien we dan terug in een tegenvallende kwaliteitsscore. Het is dan ook zaak voor een dergelijke webshop om te zorgen voor landingspagina’s die de Google AdWords campagne faciliteren met content.

 

Vindbare content

In de organische resultaten van Google komt het doel van de grootste zoekmachine ook naar voren. De website die op een bepaald zoekwoord de hoogste positie weet te bereiken heeft immers de meest relevante content rond dit zoekwoord, volgens Google. Daarom is het zaak om als organisatie goed in kaart te brengen wat de producten/diensten zijn die geleverd worden, zodat dit ook terug kan komen op de website. Een heldere omschrijving van de producten en diensten levert vindbare content op (mits er voldoende zoekverkeer is voor deze producten en diensten). Content is volgens veel zoekmachine specialisten erg belangrijk (CONTENT IS KING!). Een zoekmachine optimalisatie traject voor een website kan dan ook alleen maar een succes zijn als er al een heldere product/dienst omschrijving bestaat voor de organisatie.

 

Content management

Om er voor te zorgen dat een website gebruiksvriendelijk is en een solide basis bezit voor het inzetten van een Google AdWords campagne en het vindbaar maken van de website is het ‘managen’ van content erg belangrijk. Als je als organisatie een nieuwe website laat maken (of de bestaande website aanpast), hou dan rekening met het ontwikkelen van content die als basis fungeert voor zoekmachine optimalisatie, Google AdWords campagnes en gebruiksvriendelijkheid. Zoekmachine optimalisatie en gebruiksvriendelijkheid komen overigens steeds dichter bij elkaar te liggen, omdat de waardering van bezoekers een steeds grotere rol speelt in de indexering van websites. We mogen concluderen dat content in grote mate het succes bepaalt van een website.

 

Laat een reactie achter